Waarom het wel (of juist niet) erg is dat PostNL brieven later wil bezorgen

© RTV Utrecht
Utrecht - PostNL wil minder vaak brieven gaan bezorgen. Nu moet een brief nog binnen 24 uur op de mat liggen, maar als het aan het postbedrijf ligt wordt dat in de toekomst binnen twee tot drie dagen. Hoe erg is dat eigenlijk?
Volgens PostNL is het noodzakelijk om minder vaak post te gaan bezorgen. Dat heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt, maar ook omdat er steeds minder brieven en kaarten worden verstuurd. Eind vorig jaar kwam 82 procent van de brieven op tijd, terwijl het bedrijf verplicht is 95 procent op tijd te bezorgen.

Beetje verwend

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels snapt wel dat PostNL minder vaak brieven wil gaan bezorgen. "Ik kan me niet voorstellen dat heel veel mensen dit een probleem vinden. In de meeste gevallen heb je niet de volgende dag al een brief nodig. Als je iemand snel wil bereiken, stuur je een e-mail."
Wessels zegt dat we als samenleving misschien wel "een beetje verwend" zijn. "We zijn eraan gewend dat PostNL snel bezorgt. Als dat niet gebeurt, zijn we geïrriteerd. Dat is niet per se te wijten aan de consument, maar aan de samenleving waarin we leven en de verwachtingen die PostNL schept."
Toch zijn de plannen slecht voor het imago van PostNL, stelt de consumentenpsycholoog. "Ze doen nu net of het operationeel en logistiek niet te regelen is om brieven op tijd te bezorgen. Dat is wel het geval, maar ze hebben gewoon niet voldoende personeel."
Bij ouderen loopt het imago van PostNL mogelijk inderdaad een deuk. "Wij vinden dit niet de oplossing", aldus de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) uit Woerden. "Je zou niet zomaar een wet moeten aanpassen vanwege een probleem dat binnen PostNL speelt, namelijk het personeelstekort. Ook is dit een slecht idee voor alle mensen die niet digitaal vaardig zijn, inclusief ouderen."
We zijn eraan gewend dat PostNL snel bezorgt. Als dat niet gebeurt, zijn we geïrriteerd
Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Veel klachten

De Consumentenbond krijgt al jaren veel klachten over PostNL. Niet alleen over brieven en pakketjes die niet op tijd worden bezorgd, maar ook over slechte afhandeling bij de klantenservice. Woordvoerder Gerard Spierenburg begrijpt waarom PostNL minder vaak brieven wil bezorgen. "De reguliere post wordt al jaren minder. Het is daarom lastig om het winstgevend te houden."
Maar voor de consument is dit geen goede ontwikkeling, zegt hij. "PostNL heeft een monopoliepositie. De consument kan nergens anders heen. Mijn vraag is dus wel: wat komt er voor in de plaats? Kunnen mensen er straks wel van uitgaan dat hun verjaardagskaart op tijd wordt bezorgd en dat er een betere klachtenafhandeling komt? En we moeten niet vergeten dat ze onder andere te weinig bezorgers hebben omdat zij niet goed worden betaald."

Uitzondering voor rouwkaarten

PostNL blijft een uitzondering maken voor urgente post, zoals rouwkaarten en medische post. Die brieven moeten, net zoals nu het geval is, binnen 19 uur worden bezorgd. Toch gaat dat nu ook weleens mis, vertellen uitvaartondernemingen aan RTV Utrecht.
"Ze proberen het wel, maar het gaat de laatste jaren steeds vaker mis", zegt uitvaartondernemer Eefje Visser uit Vleuten. "Het is weleens gebeurd dat mensen geen uitvaartkaart kregen en pas na de uitvaart hoorden dat iemand overleden was. Dat is heel ongemakkelijk voor de familie."
Ook Nathalie Swinkels van De Zwaan Uitvaarten uit Utrecht ziet het soms misgaan. "Wij geven altijd bij de familie aan dat het kan voorkomen." Beide uitvaartondernemingen brengen de rouwkaarten direct naar het PostNL-depot in Nieuwegein, in plaats van de kaarten in de brievenbus te gooien. Uit ervaring blijkt dat kaarten dan minder vaak kwijtraken.

Wetswijziging

Om minder vaak te bezorgen is een wijziging van de Postwet nodig. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoekt of het voor het volgende kabinet mogelijk is de wet aan te passen. Een woordvoerder van PostNL gaat er niet van uit dat de wijziging dit jaar zal lukken. "Voorlopig verandert er dus nog niets."