Gemeente Utrecht haalt deadline uitstootvrije binnenstad voor 2025 niet

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De gemeente Utrecht gaat de deadline van een uitstootvrije binnenstad (nul-emissiezone) voor zwaar verkeer in 2025 niet halen. Het plan om in de milieuzone alleen elektrisch zwaar verkeer te laten rijden, blijkt voor een deel van de ondernemers niet haalbaar. Daarnaast zijn er een aantal praktische problemen waardoor dit voornemen wordt bemoeilijkt. Maar er is een overgangsperiode, en daar maakt de gemeente gebruik van.
Het stadsbestuur heeft sinds december 2020 een plan waarin meerdere maatregelen zijn opgenomen die de luchtkwaliteit moeten verbeteren. In dit programma ‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’ is besloten om een nul-emissiezone in te voeren voor vrachtwagens en bedrijfsauto's. Dit type zwaar verkeer mag volgens het originele plan vanaf 1 januari 2025 niet meer de binnenstad in als ze rijden op diesel of benzine.
Bij dit plan liep de gemeente tegen een aantal praktische problemen aan. Zo is het voor lokale en kleine zelfstandige ondernemers, zoals markthandelaren en standplaatshouders, een behoorlijke investering om over te stappen op elektrisch rijden. Daarnaast is de druk op het elektriciteitsnet in de regio Utrecht groot. Een aansluitmogelijkheid is hierdoor daarom niet altijd mogelijk. Maar dit zijn niet de enige problemen. "Je hebt bijvoorbeeld ook heel veel voertuigen die nog niet elektrisch bestaan", vertelt wethouder Eva Oosters. "Dat betekent dat je daarop moet wachten totdat je dat voor iedereen op die manier kunt doen."

Overgangsmaatregelen

Om ondernemers tegemoet te komen geeft de gemeente ontheffingsmogelijkheden. Hierbij zal er rekening worden gehouden met de financiële omstandigheden van de ondernemers door per geval te kijken wat er mogelijk is. Daarnaast komt er een overgangsregeling, zodat er niet direct overgestapt hoeft te worden op een volledig elektrisch voertuig. De gemeente volgt de landelijke regels als het gaat om vrachtwagens en bestelbussen. Volgens die regels kunnen bestelbusjes op diesel en benzine tot 2028 in de binnenstad rijden en vrachtwagens tot 2030.
De gemeente geeft ondernemers en betrokkenen de komende tijd de mogelijkheid om inspraak te doen. Daarna zal er een definitief verkeersbesluit worden genomen, waarin de ontheffingen ook worden vastgesteld. In 2030 hoopt Utrecht wel een emissievrije binnenstad te hebben.