Zorgen over nieuw parkeerbeleid gemeente Utrecht: 'Als wij moeten betalen om te werken, gaan we weg'

© RTV Utrecht
Utrecht - In Utrecht zijn grote zorgen over het plan om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Zorgorganisaties trekken aan de bel: het kan bedrijven de kop kosten en de politie is bang dat medewerkers wegtrekken uit de stad.
"Deze maatregelen gaan ingrijpende gevolgen hebben voor de veiligheid van de stad", zegt Harrie Dijkhuizen, operationeel specialist bij de politie Utrecht. Dijkhuizen houdt zich bezig met het verbeteren van deskundigheid en specialistische kennis binnen de basisteams. Gisteravond uitte hij met dertig Utrechtse politiecollega's op de raadsinformatiebijeenkomst van de gemeente Utrecht hun zorgen over het nieuwe parkeerbeleid.
Tijdens de inspraakavond die de gemeente dinsdagavond organiseerde mochten organisaties en inwoners van Utrecht hun zegje doen over het nieuwe parkeerbeleid. Zo'n duizend mensen hadden zich aangemeld, uiteindelijk mocht een deel daarvan spreken.
Agenten en bedrijven maken zich grote zorgen om parkeerbeleid in Utrecht
Met het nieuwe beleid wordt overal in Utrecht betaald parkeren ingevoerd. Dit betekent dat politiemensen, als zij met de auto naar hun werk gaan, moeten betalen om te werken, legt Dijkhuizen uit. Na een inventarisatie onder zijn collega's blijkt dat veel van hen vertrekken als dit nieuwe beleid ingaat. "Dag in dag uit springt de politie in de bres voor de veiligheid van de inwoners van Utrecht. Dat zij moeten betalen om te werken, voelt voor hen onrechtvaardig."
De politie Utrecht kampt met enorme tekorten. Volgens de politie moeten agenten gratis kunnen parkeren, anders zullen veel medewerkers ergens anders aan de slag gaan. "Met als gevolg dat we in de stad in een zware onderbezetting zullen belanden."

Zorginstellingen in de problemen

Niet alleen de politieagenten maken zich zorgen, ook zorginstellingen zijn bang. "De wethouder wil dat iedereen op de fiets gaat, maar dit beleid gaat ervoor zorgen dat zorgmedewerkers buiten de stad gaan werken," zegt Pim Bout van de WMO Cliëntenraad.
Als voorbeeld geeft Bout de thuiszorg. Stel een zorgmedewerker moet nu betalen als deze voor de deur van een cliënt parkeert. Deze kosten verhaalt de medewerker dan op zijn werkgever. "Uiteindelijk moet de zorgorganisatie dit betalen en hebben zij minder geld om aan de zorg uit te geven. Dit komt uiteindelijk terecht bij de zorgmedewerker en de zorgbehoevende." Bout begrijpt dat de gemeente meer groen wil, "maar het moet niet ten kosten gaan van kwetsbare groepen in de stad".

Overvecht

Ook veel bedrijven in Overvecht maken zich zorgen om het beleid. Tot voor kort een van de wijken in Utrecht die het betaald parkeren nog ontweek. "De sociaal-economische status in Overvecht is heel laag. Er is een hoge werkloosheid. Maar de mensen die naar hun werk gaan, maken vaak gebruik van de auto, door de gunstige ligging bij de snelweg. We moeten juist blij zijn als ze werken," zegt Els Wegdam van het Wijkplatform Utrecht.
Daarnaast zegt de voorzitter van het Wijkplatform dat er veel grote gezinnen met oudere kinderen wonen, met daardoor ook meer auto's. "De eerste vergunning kunnen mensen nog wel betalen, maar een tweede is heel duur. Een derde is niet eens mogelijk."
Garagehouder Wouter van Kuilenburg uit Overvecht maakt zich grote zorgen over zijn autobedrijf. Hij heeft genoeg parkeerruimte nodig, voor zijn medewerkers, maar ook voor zijn klanten. "Voor mijn medewerkers alleen al zou ik al 900 euro kwijt zijn. Ik kan met dit beleid wel opdoeken."

En de fietsers

Is er wel aan het belang van de fietser gedacht? Dit vraagt de Fietsersbond zich af die schriftelijk van zich heeft laten horen. In hun oproep wijzen zij op de problemen die autoparkeerplaatsen veroorzaken voor fietsroutes. Volgens de bond draagt het betaald parkeren bij aan het feit dat er minder parkeerplaatsen op straat nodig zijn, waardoor er meer ruimte is voor fietsers. Beter voor de veiligheid dus, aldus de Fietsersbond.
Morgen wordt het aanpassen van de parkeerverordening in een commissievergadering van Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte behandeld. Daarnaast wordt er ook nog gesproken over een advies rond het invoeren van betaald parkeren in de hele stad. Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk heeft gereageerd dat ze met belangstelling de input van verschillende organisaties en inwoners ontvangen heeft. En dat het nu aan de gemeenteraad is om een beslissing te nemen.