Defecte draaideur Hoog Catharijne zorgt voor verdwaalde bezoekers en medewerkers op de tocht

© RTV Utrecht / Iris Tasseron
Utrecht - Een kapotte draaideur in Hoog Catharijne zorgt voor verdwaalde bezoekers en medewerkers die op de tocht staan. De draaideur is al drie weken kapot, maar volgens eigenaar Klépierre wordt de deur morgen gerepareerd.
Een oudere mevrouw met een bril in haar haar loopt langzaam richting de draaideur. Ze ziet een zwart lint voor de deur. Op een bordje staat een tekst. Ze pakt haar leesbril en leest: "I.v.m. een storing is deze in-/uitgang tijdelijk gesloten", met een pijl naar links. Ze kijkt een beetje om zich heen en loopt uiteindelijk na veel rondkijken verder.
In drie kwartier komen zo'n 50 mensen langs die de draaideur willen gebruiken. Een student met een koptelefoon op loopt gehaast richting de draaideur. "Normaal loop ik er gewoon doorheen", zegt ze zuchtend. "Maar nu heb ik geen idee waar ik heen moet." Ook twee mannen in pak lopen snel richting de ingang. "Ja die deur is afgesloten, we moeten daarheen", wijst een van de twee. Een andere man klaagt tegen zijn vrouw. "Het is een fundamentele fout om aan deze kant geen deur open te hebben."
© RTV Utrecht / Daantje Samwel
De zuidingang van Hoog Catharijne is de afgelopen weken niet toegankelijk. De draaideur vanaf de Rijnkade bij de Jumbo in het winkelcentrum is stuk. Bezoekers moeten omlopen en via een trap op de Catharijnesingel naar binnen. Dat kost de bezoeker ongeveer zo'n 2,5 minuut extra.
Binnen Hoog Catharijne zorgt de omleiding ook voor verwarring. Een groepje bouwvakkers komt aangelopen met sigaretten al in de hand. Deur dicht. Gezucht. De sigaretten aansteken gaat door de omleiding nog even duren. Ook een toerist met een grote rugzak is de weg kwijt. Op zijn telefoon zoekt hij op waar hij heen moet. Niemand lijkt het in een keer te weten.

Medewerkers in de kou

"Voor onszelf is het wel vervelend. De nooddeur stond een tijd open waardoor het extra koud was", zegt een warm aangeklede medewerker van de broodjeszaak Bread & Co. Ze trekt nu elke ochtend een extra dikke trui aan om warm te blijven. De broodjeszaak zit net achter de draaideur. Van buiten is de lunchtent te zien, maar wie er wil eten moet omlopen.
Een medewerker van een lunchroom Mado vertelt: "Doordat de deur al drie weken kapot is, vinden mensen het niet meer prettig om bij ons in het restaurant te zitten."
Maar echt slecht voor de verkoopcijfers lijkt de kapotte deur niet te zijn. "Er komen nu meer mensen langs de andere ingang langs onze winkel", zegt de medewerker van Bread & Co. Bij Mado blijft het aantal klanten gelijk: "De kapotte deur is wel echt een probleem, maar mensen weten ons nog steeds te vinden."
Ook bij Starbucks merken ze dat de deur kapot is, door de omleiding komen juist meer mensen langs de koffieketen. Tot een stroom extra bezoekers leidt dat niet, vertelt een medewerker. Maar hij heeft wel wat te klagen. "Hoog Catharijne heeft een heleboel mankementen. Er zijn constant kapotte roltrappen en wel vaker dingen stuk. Daar communiceren ze niet over."

Nieuwe onderdelen besteld

Eigenaar Klépierre laat weten dat de deur morgen gemaakt zal worden. "De leverancier van de deur is al eerder geweest om te kijken wat er mis is. Ze moesten onderdelen bestellen en nu kan hij morgen worden gemaakt." Veel klachten heeft Klépierre niet gekregen. "Maar het is wenselijker dat de deur werkt zoals hij zou moeten werken."
De extra kou door de open deur kan ook verklaard worden. "De grote nooddeur naast de draaideur hadden we tijdelijk opengezet zodat mensen er nog doorheen konden. Maar daardoor kwam er tocht en was het koud voor de werknemers. Daarom hebben we toen de deur helemaal afgesloten en moesten mensen omlopen."
Na een paar minuten vinden de meeste mensen de weg naar binnen. De oudere vrouw met de bril deed er wat langer over. Eenmaal in het winkelcentrum kijkt ze nog steeds verdwaasd rond. In het grote Hoog Catharijne weet ze na de omleiding niet meer waar ze moet zijn.