Veel file op de Utrechtse Marnixlaan sinds wegversmalling, hulpdiensten mijden weg

© RTV Utrecht / Sanne Eijkelestam
Utrecht - Automobilisten staan vaak muurvast op de Marnixlaan in de Utrechtse wijk Zuilen. De gemeente haalde er twee rijstroken weg met het idee dat mensen bijvoorbeeld op de fiets gaan of een andere route nemen. Bijkomend gevolg is dat ook hulpdiensten moeilijk over de weg komen.
"Wij kunnen er met spoed niet door en dat levert enorm veel frustratie op", laat een agent anoniem aan RTV Utrecht weten. "Mijn collega's van de brandweer, ambulance en ik maken ons veel zorgen. Dit zal vroeg of laat levens gaan kosten."
Ook automobilisten merken dat het vaak vast staat. "Er is heel veel geld besteed aan dit project en het resultaat voor de doorstroming is desastreus", zegt Werner Sikken uit de Utrechtse Zeeheldenbuurt over de vernieuwde Marnixlaan.
Hij vraagt zich af wat de gemeente hiermee wil bereiken. "Het verkeer ontmoedigen? Maar het is wel een belangrijke verkeersader, je gaat ook de A2 niet dichtgooien." Niet alleen in de spits staat het vaak muurvast, maar ook daarbuiten is de weg een drama, zegt Sikken. Zijn vrouw is makelaar en rijdt voor haar werk de hele stad door. "De Marnixlaan mijdt ze, dat probeert ze niet eens meer."
"Het is nu een halfuur naar Zuilen, vroeger was ik er binnen vijf minuten", merkt ook Peter Helweg uit Ondiep op. "Het staat vast tot aan de Cartesiusweg. Volgens mij is dit geen manier om milieuvervuiling tegen te gaan, volgens mij is het alleen maar toegenomen."
Al die file merkt ook Rebecca Bristoll op. Zij fietst regelmatig over de Marnixbrug. "Al die uitlaatgassen adem ik in." Maar als fietser vindt ze het wél een fijne weg. Rechtdoor heeft ze voorrang, voorheen waren dat stoplichten. Als fietsers de weg oversteken hebben ze haaientanden, voorheen waren dat verkeerslichten.
Op het fietspad waagt de brandweer zich liever niet, hoewel het wel mag. Daar is het namelijk vaak ook druk en verkeersdeelnemers zouden een brandweerwagen daar niet verwachten. Daarom mijdt de brandweer de Marnixlaan bij drukte. "De wettelijke tijden halen we, maar het zorgt wel voor tijden die langer zijn dan voor de aanpassingen."

De aanpassingen op de Marnixlaan zijn onderdeel van het project de Westelijke Stadsboulevard. De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug verandert de gemeente "van een drukke verkeersweg in een veilige weg met groen en bomen."

In het gebied komen zoveel mogelijk minder rijbanen, brede middenbermen, meer groen, vrij liggende fietspaden (waar het kan in beide richtingen), voetpaden aan beide kanten van de weg en slimme verkeerslichten.

Het is onderdeel van het beleid van de gemeente om fietsers de ruimte te geven en automobilisten zo veel mogelijk via de ring te laten rijden.

Het duurt naar verwachting nog een jaar voordat het hele project af is. De Marnixlaan ging ruim een jaar geleden al op de schop. Hier gingen de rijbanen van vier naar twee en is het kruispunt vervangen voor een voorrangsplein.

Afgelopen zomer startte de gemeente al een onderzoek naar de verkeersveiligheid op het voorrangsplein. Dat onderzoek is rond maart klaar.

"Wij zien ook dat het verkeer rond de kruispunten op drukke momenten vaak stil staat", laat de gemeente weten. "De werkzaamheden op de Westelijke Stadsboulevard zijn nog niet klaar en er is vooraf aangegeven dat er hinder voor autoverkeer kan ontstaan."

De komende periode gaat de gemeente wel vast de verkeerslichten beter op elkaar af stemmen Daarmee moeten de kruispunten minder druk worden, en zo kan verkeer vanuit zijstraten beter invoegen. Ook moeten fietsers en voetgangers zo beter kunnen oversteken. Waarschijnlijk is Utrecht hier nog tot de zomer mee bezig.

Afgelopen zomer startte de gemeente al een onderzoek naar de verkeersveiligheid op het voorrangsplein. Dat onderzoek is rond maart klaar.