Kersverse coffeeshophouder bouwt eigenhandig Utrechtse wietwinkel: 'Het wordt net een apotheek'

© RTV Utrecht / Oane Born
Utrecht - De gemeente Utrecht heeft twee omgevingsvergunningen verleend aan coffeeshops. Eentje is voor een zogeheten drive-through-filiaal aan de Griffioenlaan. De ander huist aan de Elektronweg, dat is zo'n vijf kilometer meer noordelijk en dichtbij Leidsche Rijn.
Met een dergelijke omgevingsvergunning mag een ondernemer bouwen, verbouwen of een nieuw bedrijf starten. Al is voor de definitieve opening van de coffeeshops ook nog een exploitatievergunning en een gedoogverklaring nodig. "Maar ik zou niet weten waarom ik die nu ook niet zou krijgen", vertelt Dirk van der Tier.
Van der Tier is al ruim twintig jaar eigenaar van Las- en Montagebedrijf Van der Tier: het familiebedrijf dat hij overnam van zijn vader en waar straks coffeeshop BLOw bij in komt. Maar zover is het nu nog niet. Op deze druilerige decemberdag lijkt de werkplaats van Van der Tier namelijk in niks op een plek waar straks wiet, hasj en joints over de toonbank gaan.
Tekst gaat verder onder foto.
© RTV Utrecht / Oane Born

Veel glas en witte muren

Zijn bedrijf op nummer 38 zit een beetje verstopt tussen een groothandel (Elektronweg 34) en een woonhuis op nummer 36. "Die woning is familiebezit. Wij verhuren het zodat mensen er kunnen wonen", legt Van der Tier uit. Zelf is hij veelal in de loods te vinden, tussen de grote rekken met staal, zware katrollen en vooral heel veel gereedschap.
In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar hoopt hij die werkplaats te halveren en het daarna - eigenhandig - te transformeren in een gloednieuwe coffeeshop. Hij laat de eerste schetsen zien. "Veel glas, witte muren en met een boom in het midden. De gemiddelde zaak is natuurlijk heel donker. Nou, BLOw wordt heel anders. Het wordt net een apotheek."
Tekst gaat verder onder foto's.

Mooie tent

Van der Tier wil het met 'zijn' coffeeshop over een andere boeg gooien. "Ik wil transparant zijn. Gewoon een mooie tent openen waar iedereen welkom is, van laag- tot hoogopgeleid of wat dan ook." Hij is ook realist. "Als hier voortdurend ruzie en ellende komt, kan ik de deuren wel weer sluiten. Ik moet, ook qua beveiliging, veel meer mijn best doen dan de andere bedrijven aan deze straat. Maar het laatste wat ik wil, is hier problemen creëren."
Eén van de bedrijven aan de Elektronweg is betoncentrale Mebin, gevestigd op nummer 40. "Wij hebben er geen probleem mee dat hier straks een coffeeshop komt", laat manager Jeroen Linssen desgevraagd weten. "We zitten hier toch een beetje in een uithoek van Utrecht. Dus ik verwacht geen grote drukte of ander rumoer."

Aangepaste tijden

Coffeeshop BLOw is, als alle vergunningen straks binnen zijn, zeven dagen per week toegankelijk. Van 10.00 uur 's ochtends tot 00.00 uur 's avonds. "Zoals het nu lijkt, openen we in maart of april 2024 de deuren." Alleen doordeweeks moeten de deuren tussen 16.00 en 18.00 uur sluiten. Op die manier hoopt de gemeente de ochtend- en avondspits te sparen. "Ze willen niet dat wij in die uren het verkeersnetwerk overbelasten."
Ook voor Van der Tier wordt het een compleet nieuwe werkervaring. Al staat hij nu ook al vaak tot in de late uurtjes nog te lassen. Toch behoeft zijn switch naar coffeeshopbaas wat uitleg. "Kijk, voor mij is het meer een zakelijk iets. Een verdienmodel. En daarbij: zo doe je ook weer eens iets anders in het leven."

In Utrecht is ruimte voor maximaal zeventien coffeeshops. Momenteel zijn dat er elf. Met de aanstaande openingen aan de Griffioenlaan en de Elektronweg komen daar dus twee bij. "Het is belangrijk dat het aantal coffeeshops in de stad past bij de vraag", legt een woordvoerder uit. "Te weinig aanbod in de stad kan namelijk negatieve gevolgen hebben. Denk aan illegale verkooppunten en een hoge (verkeers)druk op bestaande shops. En dat kan weer tot meer overlast leiden."

Voor de Griffioenlaan is gekozen, omdat die plek aan verschillende uitvalswegen ligt en er geen woningen zijn in de directe omgeving. De afhaalcoffeeshop blijft voor een periode van maximaal tien jaar. Hiervoor is onder meer gekozen om de ontwikkeling van de A12-zone niet te belemmeren.