Op bijna alle treinstations nu reisassistentie voor mensen met een beperking: 'Een mijlpaal'

Roos Prommenschenckel komt via een eigen fonds op voor toegankelijk ov.
Roos Prommenschenckel komt via een eigen fonds op voor toegankelijk ov. © NS
Utrecht - Op bijna alle treinstations zal vanaf vandaag reisassistentie aanwezig zijn voor mensen met een beperking. Daarmee moet het reizen voor hen eenvoudiger worden.
Op 241 van de 247 treinstations waar de treinen van de NS rijden, is er nu reisassistentie. Daarmee kunnen reizigers vanaf de eerste tot en met de laatste trein om hulp vragen bij het in- en uitstappen of bij het navigeren door het station.
Om de stations nog toegankelijker voor iedereen te maken, worden ze door ProRail voorzien van liften en hellingbanen en worden perrons op de juiste hoogte gebracht. Daarnaast zijn alle sprinters en de nieuwe intercity's voor iedereen toegankelijk. Daardoor kunnen reizigers met een beperking vaker zelfstandig in- en uit de trein gaan, aldus de NS, die per beperking een uitleg online heeft gezet.
De afgelopen jaren was de NS al bezig om steeds meer stations te voorzien van een reisassistentie. De uitbreiding wordt gezien als "een belangrijke mijlpaal voor mensen met een beperking, en een mooie stap op weg naar de NS-ambitie om gelijkwaardige reismogelijkheden voor iedereen te realiseren".
Maar het gaat niet altijd goed met de reisassistentie, bleek eind oktober. Houtenaar Bas van den Dikkenberg, die vanwege een longprobleem in een scootmobiel rijdt, trok toen aan de bel. De reisassistentie die hij verwachtte op station Breukelen was er helemaal niet. En dat volgens hem niet de eerste keer.
De NS liet destijds weten geschrokken te zijn van de klacht van Bas. "Hier zijn verschillende dingen niet goed verlopen, waar we met betrokken collega's over in gesprek gaan om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet weer voorkomt", liet een woordvoerder weten.