'Anti-autobeleid in Utrecht gaat boven ouderen- en armoedebeleid', belangenorganisaties geschokt

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Bij een raadsinformatieavond in het Utrechtse stadhuis over de nieuwe parkeerapp, vielen raadsleden van de ene in de andere verbazing. Te gast waren belangenorganisaties die vertelden hoeveel problemen de nieuwe parkeerapp oplevert.
Een vertegenwoordiger van U op Leeftijd liet weten dat zijn organisatie het overleg met wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) eerder heeft opgeschort omdat de wethouder verkeerde prioriteiten stelt. Ze zou het terugdringen van het autogebruik belangrijker vinden dan het welzijn van ouderen en het bestrijden van armoede.
Naast U op Leeftijd waren vertegenwoordigers aanwezig van Solgu, een organisatie die opkomt voor Utrechters met een beperking, en U Centraal die op een breed vlak Utrechters ondersteunt. Alle drie de organisaties waren vernietigend in hun kritiek. Zo vertelde U op Leeftijd dat ouderen die de moeite nemen om naar de gemeente te gaan om uitleg over de app te krijgen, driekwartier kwijt zijn voordat ze er iets van snappen.
In de raadszaal werd een filmpje van RTV Utrecht vertoond waarin een moeder is te zien die dagelijks meerdere keren in de app moet, als een andere hulpverlener zorg verleent aan haar kind. Dat moet op het moment dat de auto de straat in draait. Zelf staat de moeder dan voor de klas. Om het kenteken aan te passen moet ze dus haar les onderbreken.

Tikkie terug

Ook argumenten die al langer bekend zijn, passeerden de revue. Zoals dat veel mensen het moeilijk vinden dat zij de parkeerkosten voor hun bezoek moeten voorschieten en daarna moeten terugvragen. Sommigen hebben niet het geld om het voor te schieten, anderen vinden het gênant om het geld terug te vragen. Daarnaast is de app nodeloos ingewikkeld in het gebruik. En velen vragen zich af welk probleem er met deze app eigenlijk opgelost moet worden, het oude systeem met een geheime code werkte prima.
Nieuw was het argument dat veel laaggeletterden in de wijk Lombok moeten terugvallen op hun kinderen om de app te laten werken. Daarvoor moeten zij hun DigiD bekend maken, en daar hebben ze moeite mee, omdat ze bang zijn voor misbruik en fraude.

Terugdringen auto

Het verst ging Ed Klute van U op Leeftijd in zijn kritiek. Uit gesprekken met de gemeente maakte hij op dat het beleid van dit college van onder andere GroenLinks, D66 en PvdA, meer waarde hecht aan het beleid om de auto terug te dringen, dan aan ander beleid. En dan met name het armoedebeleid en het beleid rond ouderen zou minder van belang zijn. Dat vindt Klute zo stuitend dat zijn organisatie een noodkreet naar de gemeenteraad stuurde en het overleg met wethouder Van Hooijdonk opzegde.
Raadsleden hoorden de verhalen met stijgende verbazing aan. Bert van Steeg (CDA) zei na afloop geschrokken te zijn. Zijn collega Marijn de Pagter gaf aan dat hij van de ene in de andere verbazing viel. “De app is ingevoerd zonder na te denken over de gevolgen voor mantelzorgers en thuiszorgers, en zonder inspraak van bewoners en organisaties die hierdoor geraakt worden,” zei De Pagter na afloop van de informatieavond. Het CDA en de VVD zijn oppositiepartijen.

Debacle

Ook coalitiepartijen zijn kritisch, zoals D66. ”Wij als raad hebben dit debacle niet bedacht. Anders hadden we hier nu niet zo gezeten”, zei Maarten Koning van die partij. De gebeten hond is wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Zij kan nog op weinig steun rekenen als het over de parkeerapp gaat.
Koning: "Het is een heel ingewikkelde app die van de een op de andere dag gebruikt moet worden door talloze mensen die vaak helemaal niet digi-vaardig zijn of die de taal niet goed beheersen.” De D66'er gaf aan dat veel belangenorganisaties voor de invoering van de app niet zijn geraadpleegd. “Dat is een recept voor problemen. Waar de Utrechters die de kortingsregelingen het hardste nodig hebben, het meeste last van hebben."
Volgende week volgt een debat in een commissie van de Utrechtse gemeenteraad. De verwachting is dat de kritiek op de parkeerapp en de invoering daarvan door wethouder Van Hooijdonk op veel politieke kritiek zal kunnen rekenen.