Hij komt er: de doorfietsroute van Utrecht naar Hilversum

Utrecht - Er waren handtekeningen nodig van twee provincies en drie gemeenten, maar de F27 gaat er komen. Een doorfietsroute van Utrecht naar Hilversum. De aanleg zal starten in 2025, en in 2028 moet hij klaar zijn.
Dat besluit werd officieel in het oude seinwachtershuis bij Station Overvecht. Het doel van de directe en veilige doorfietsroute is om inwoners te stimuleren om te fietsen naar het werk. Die route loopt tussen Utrecht en Hilversum, maar volgens de provincies en gemeenten zullen Hollandsche Rading, Maartensdijk en Groenekan er ook profijt van hebben.
"Voor fietsers uit Hollandse Rading die in Utrecht moeten zijn of andersom is het een mooie manier om de drukte op de provinciale weg en de snelweg te vermijden", stelt Andre van Schie van de provincie Utrecht. Wethouder Pim van de Veerdonk in De Bilt vindt de route een belangrijke verbinding "voor scholieren, forenzen en het bezoekje aan familie".
De route
De doorfietsroute Utrecht-Hilversum is zestien kilometer lang en vertrekt vanuit de singel via de Blauwkapelseweg in Utrecht, langs de Koningin Wilhelminaweg in Groenekan. Na een lange rechte weg door Maartensdijk en Hollandsche Rading (N417) bereikt de fietser via de Utrechtseweg het centrum van Hilversum.
Voor bekenden in de omgeving is dit grotendeels geen nieuwe route, maar er komen wel degelijk nieuwe paden. Zo komt er een breed en vrij liggend fietspad voor twee richtingen aan de westkant van de Utrechtseweg. Op andere plekken wordt de bestaande fietsroute verbreed en de bestrating verbeterd met glad asfalt of beton.
"In Utrecht hebben we al diverse onderdelen van de doorfietsroute Utrecht - Hilversum aangepakt. Zo is de Bastionweg heringericht als fietsstraat. We voegen hier nu nog een aantal verbeteringen aan toe, zoals het aanpassen van kruispunten om de oversteekbaarheid voor de fiets te verbeteren", aldus wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht.
In Hilversum is het ontwerp nog niet in beton gegoten. Daar wordt nog gestudeerd op een veilige fietsoversteek bij de Utrechtseweg en de rotonde bij de Diependaalselaan.
Netwerk van routes
Deze nieuwe route is onderdeel van een netwerk van doorfietsroutes dat de provincie Utrecht samen met gemeentes aanlegt. Volgens de provincie moet dat niet alleen vervuilend autoverkeer vervangen, maar moet het ook helpen bij krapte op de arbeids- en woningmarkt.

Met de doorfietsroutes worden bestaande fietspaden verbeterd, aan elkaar verbonden en voorzien van herkenbare belijning, bewegwijzering en waar mogelijk verlichting. Fietsers komen minder obstakels tegen en krijgen vaker voorrang op ander verkeer. De doorfietsroutes worden breed genoeg om ruimte te bieden aan alle fietsers, of ze nu snel of rustig fietsen.
Verdelen en combineren
Provincie Noord-Holland en provincie Utrecht zijn verantwoordelijk voor het plan van het provinciale fietspad langs de N417. Gemeenten Hilversum, De Bilt en Utrecht pakken zelf de uitvoering op. Daar waar het gemeentelijke wegen zijn, draagt de provincie Utrecht voor 65 procent bij in de kosten. Gemeente Hilversum vraagt subsidie voor de aanleg aan bij de provincie Noord-Holland.
Volgens Andre van Schie wil de provincie Utrecht de werkzaamheden ook combineren met andere plannen. "De provincie gaat in dit project ook de bushaltes langs de N417 toegankelijker maken voor reizigers die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten of met een kinderwagen reizen."