Utrecht experimenteert met lawaaiflitspaal om geluidsoverlast terug te kunnen dringen

De lawaaiflitspalen komen op drie locaties te staan: de Wolgadreef, de Amsterdamsestraatweg en aan de Meester Tripkade.
De lawaaiflitspalen komen op drie locaties te staan: de Wolgadreef, de Amsterdamsestraatweg en aan de Meester Tripkade. © Google Streetview
Utrecht - De gemeente Utrecht start op drie locaties een proef met zogenoemde lawaaiflitspalen die het geluid van voertuigen meten. De techniek wordt getest om handhaving op verkeersveiligheid en geluidsoverlast in de toekomst makkelijker te maken, want steeds meer inwoners in de stad ervaren overlast door verkeerslawaai.
Uit een recente inwonersenquête blijkt dat 30 procent van de inwoners van de gemeente Utrechtlast heeft van verkeerslawaai. Het gaat dan bijvoorbeeld om optrekkende voertuigen of illegale uitlaten. Volgens de gemeente heeft verder 55 procent van de woningen een geluidsbelasting van 55 decibel (dB) of meer als gevolg van wegverkeer.

Meting

De lawaaiflitspalen komen op drie locaties te staan: de Wolgadreef, de Amsterdamsestraatweg en aan de Mr. Tripkade. Volgens de gemeente zijn deze locaties gekozen naar aanleiding van klachten van omwonenden over verkeerslawaai. Op elke straat plaatst de gemeente twee palen gedurende drie tot vijf dagen.
Tijdens de proef worden geluidspieken boven de 80 dB vastgelegd. De gegevens worden vervolgens aan de hand van het kenteken gekoppeld aan voertuigtype, model en de leeftijd van het voertuig. De data wordt opgeslagen en vervolgens onderzocht door TNO. Het onderzoeksbureau komt vervolgens met een advies voor een mogelijke aanpak, zo laat de gemeente weten.

Handhaving

Tijdens de proef zelf is handhaving zelf nog niet aan de orde. Op dit moment is er überhaupt maar beperkte wetgeving om overlast door lawaaiige voertuigen te handhaven. "Voertuigen (meestal motoren of scooters/brommers) moeten worden aangehouden en vervolgens naar een locatie begeleidt waar een geluidmeting plaatsvindt met controle op niet-originele onderdelen", legt een woordvoerder van de gemeente uit. "Hiervoor is veel inzet van politie nodig en heeft dit minimaal resultaat. Daarnaast heeft de politie meestal andere prioriteiten. Handhaving gebeurt om deze reden sporadisch."
Eerder werd ook al geëxperimenteerd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.