Utrechtse politiek kritisch op plan voor extra verkeer op Waterlinieweg en Noordelijke Rondweg

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De gemeenteraad van Utrecht is kritisch op het plan om meer auto's te laten rijden over de Waterlinieweg en de Noordelijke Rondweg. Dat bleek vanmiddag tijdens een debat over verkeer op de Ring Utrecht.
Het kabinet wil de snelwegen ten zuiden en oosten van de stad (A12, A27 en A28) opwaarderen en de knooppunten Rijnsweerd en Amelisweerd aanpakken. Ook moet de snelweg bij Amelisweerd verbreed en overkapt worden.
Vooral tegen dat laatste plan is veel weerstand in de stad en regio, want dan moet een strook bomen worden gekapt. In het regeerakkoord van kabinet-Rutte IV is afgesproken dat de regio een alternatief verkeersplan mag presenteren, en daarover is vanmiddag gedebatteerd in het Utrechtse stadhuis.

Alternatief plan van regio Utrecht

Het alternatieve plan van de regio bestaat uit drie pijlers: het verminderen van het aantal auto's, het verhogen van de capaciteit binnen de bestaande 'bak' bij Amelisweerd en het beter benutten van de omliggende wegen.
In die eerste twee pijlers kunnen de meeste partijen zich vinden, maar op dat laatste punt kwam meer kritiek. Om files op de snelwegen te voorkomen, zouden de Waterlinieweg en de Noordelijke Randweg meer verkeer op moeten vangen. Volt-raadslid Charlotte Passier vreest dat extra auto's daar de leefbaarheid in omliggende wijken, zoals Overvecht, aantast.
U kunt het niet willen, maar mensen rijden nu eenmaal auto.
PVV-raadslid David Bosch
Het plan voor meer 'binnenstedelijk' verkeer is des te opvallender omdat wethouder Lot van Hooijdonk eerder juist wegen binnen de bebouwde kom versmalde, zoals 't Goylaan en de Westelijke Stadsboulevard. Destijds zei ze dat auto's vaker gebruik moeten maken van de Ring Utrecht, maar daar komt ze van terug. De snelwegen rond de stad zijn vooral bedoeld voor verkeer dat lange afstanden rijdt, zegt ze nu.

Andere twee pijlers

Over de andere twee pijlers is de Utrechtse politiek een stuk positiever. Het aantal auto's terugdringen zou kunnen door rekeningrijden in te voeren en het aanbod van openbaar vervoer uit te breiden. Het verhogen van de capaciteit binnen de bestaande 'bak' bij Amelisweerd kan door in zuidelijke richting het aantal rijstroken te verhogen van vier naar zes. Dan moet overigens wel de maximumsnelheid omlaag van 100 naar 80 km/h.
Van alle partijen is de PVV het meest kritisch op de Utrechtse verkeersplannen. Raadslid David Bosch noemt het een 'halfbakken plan'. "U kunt het niet willen, maar mensen rijden nu eenmaal auto", zei hij tegen wethouder Van Hooijdonk.
De rest van de partijen kan zich in meer of mindere mate vinden in de plannen. Ook de lokale VVD steunt het plan om een alternatief te verzinnen voor de voorstellen van note bene de eigen VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.
Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren wil dat Utrecht nog autoluwer wordt. Hij pleit voor meer autovrije wijken.
Tot slot was er nog slecht nieuws voor de zogenoemde Mytylbrug over de Kromme Rijn. Het stadsbestuur wil daar een snellere verbinding maken voor fietsers tussen Rijnsweerd en Kampong. Maar de kosten van die brug blijken twee keer hoger dan begroot, zei Van Hooijdonk. En dat geld is er niet.