Bewoners Croeselaan Utrecht: ‘Schade aan huizen door bus over verkeersdrempel’

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De elektrische bus van lijn 1 zorgt op de Croeselaan in Utrecht voor scheuren in de huizen. Dat beweren diverse bewoners rond de laan. Zij ervaren veel trillingen, die veroorzaakt worden door twee verende drempels in de straat. De gemeente kent de klachten en laat de leverancier kijken naar het mechaniek van de drempels.
Al jaren is er veel te doen om de verende drempels in de Croeselaan. Die liggen er al heel lang. In eerste instantie waren ze bedoeld om personenauto’s af te remmen. Maar de gemeente wilde graag dat bussen onbelemmerd door zouden kunnen rijden. Een bus met 50 kilometer per uur zou de verende drempels helemaal laten zakken zodat de bus niet hoeft af te remmen. In de loop der jaren waren er al vaak problemen met de drempels.
In 2019 lag de straat open voor onder andere de stadsverwarming. Nadat de straat weer was dicht gelegd zijn de drempels opnieuw afgesteld. De gemeente wil de snelheid op zo veel mogelijk wegen in de stad verlagen tot 30 kilometer per uur. Dan past het niet dat bussen met 50 kilometer per uur over drempels rijden. En daarom werd de drempel zo ingesteld dat ook bussen moeten afremmen.
Sindsdien nemen de klachten over de drempels toe, ze veroorzaken ernstige trillingen, zo beweren diverse bewoners. Jacqueline Jansen woont in een zijstraat van de Croeselaan. “Als bussen en vrachtwagens over de drempel rijden zonder te remmen, dan voel ik het trillen in mijn huis”, zegt de bezorgde bewoonster. “Ik hoor kopjes trillen in de kast, net als de schuifdeuren van mijn kledingkast.”
Tekst loopt door na de afbeelding
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Buurtgenoot Sanne woont aan de Croeselaan. Ze woont er nog niet zo lang, maar ook zij heeft last van de bussen over de drempels. “Ik slaap aan de voorkant. En elke dag vanaf 06.00 uur, als de bussen gaan rijden, dan word ik wakker geschud. Heel irritant”, vertelt ze. “Het is niet alleen als de bus over de drempel rijdt, maar ook als hij bij de halte stilstaat en dan optrekt, dan hoor je ook die knal.”
Remco Beunk woont een stuk van de drempels af, maar ook hij voelt het trillen. Hij beweert dat de scheuren in zijn huis daardoor veroorzaakt worden. “Ik heb in 2007 mijn huis laten stucen en vijftien jaar later hebben we op heel veel plekken scheuren”, zegt Beunk. “Op de tweede etage hebben we een granieten vloer en die is in het midden helemaal in tweeën gebarsten, dat is echt van het schudden.”

Dreun

Ook Sanne heeft scheuren in haar huis en denkt dat die komen door de bussen. “Ik weet het natuurlijk niet zeker, daarvoor woon ik te kort in dit huis, maar ik ben er van overtuigd dat het met het schudden te maken heeft.” Voor Beunk is er geen twijfel mogelijk: “Het is meerdere keren per uur, dan hoor je een knal en voel je een dreun en dan voel je het naschokken. Het is heel duidelijk van de drempel.”
Vorige week is er nogmaals contact geweest met de fabrikant om de drempels zo spoedig mogelijk te laten inspecteren en eventuele gebreken te herstellen
Jesse Holweg (woordvoerder gemeente Utrecht)
Bij Jansen is de schade heel recent. “Vorig jaar heb ik mijn badkamer laten stucen en daar heb ik nu ook alweer scheuren in.” Volgens Jansen ontkent de gemeente dat het door de bussen komt. “De gemeente zegt tegen mij dat het in zijn algemeenheid zo is dat drempels niet voor scheuren in huizen zorgen, en als er scheuren zijn dat die dan een andere oorzaak hebben.”
Tekst loopt door na de afbeelding
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Gemeentewoordvoeder Jesse Holweg erkent dat er meerdere meldingen geweest zijn over trillingen door de drempels. De gemeente is naar aanleiding van de klachten gaan kijken in de straat. Een deel van de Croeselaan had tijdelijk asfalt dat nog vervangen moest worden. “Ons vermoeden was dat de trillingsoverlast daardoor veroorzaakt werd en daarom hebben we in oktober het vak opnieuw laten asfalteren”, meldt Holweg. “Helaas bleek dat de trillingsoverlast er nog steeds is.”

Inspectie

De gemeente heeft vervolgens de fabrikant van de verende drempels gevraagd een inspectie uit te voeren. “Dit zou op 18 december plaatsvinden, maar dat is door miscommunicatie helaas niet gelukt”, zegt de gemeentewoordvoerder. Het inplannen van een nieuwe inspectie blijkt problematisch te zijn, meldt de gemeente. “Vorige week is er nogmaals contact geweest met de fabrikant om de drempels zo spoedig mogelijk te laten inspecteren en eventuele gebreken te herstellen.”
Volgens Sanne heeft de gemeente tegen haar gezegd dat er pas in 2024 wat gaat gebeuren. De gemeente bevestigt dat in dat jaar de deklaag van de Croeselaan vervangen moet worden.