Krimpflatie bron van ergernis: Consumentenbond slaat alarm om 'stiekeme prijsstijgingen'

© ANP
Utrecht - Verpakkingen met minder chips, koffiepads of Swifferdoekjes, maar wel voor hetzelfde bedrag of slechts 10 cent minder. 'Krimpflatie' wordt zo'n verkapte prijsstijging genoemd. Het is een bron van ergernis, blijkt uit de vele reacties bij het meldpunt Eerlijk is eerlijk. De Consumentenbond roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn en dringt aan op een onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt.
Krimpflatie is al langer een slimmigheidje om prijsstijgingen te verbloemen, maar nu we met inflatie te maken hebben komt het vaker voor, stelt de Consumentenbond. Een kleinere inhoud wordt meestal niet duidelijk vermeld. Daarover is veel ergernis, want als het andersom is, zetten fabrikanten dit juist wel groot op de verpakking.
"Ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd", zegt Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond. "De honderden reacties bij ons meldpunt laten zien dat consumenten de heimelijke prijsverhogingen oneerlijk vinden. Daarom vragen wij aan de Autoriteit Consument & Markt om de werkwijze van producenten en supermarkten te toetsen aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken.
Bovendien botst deze gang van zaken met eisen uit de Europese richtlijn verpakkingen, vindt de Consumentenbond. "Daarin is vastgelegd dat een verpakking niet meer materiaal mag bevatten dan noodzakelijk is om het product te beschermen en functioneel te verpakken. Verpakkingen die simpelweg minder gevuld worden, druisen in tegen deze richtlijn."

Voorbeelden

Van de ruim 1500 klachten bij het meldpunt Eerlijk is eerlijk gingen er 900 over krimpflatie. Karvan Cévitam werd het vaakst genoemd, bijna 400 keer. De inhoud van de flessen siroop ging van 750 ml naar 600 ml, terwijl de prijs maar met 10 cent daalde. Daardoor betalen consumenten 22 procent meer.
Nog een voorbeeld: in een kuipje Gouda’s Glorie Volle Pond zit nog maar 500 gram boter in plaats van 600 gram. Maar de prijs steeg van 1,85 naar 2,49, een prijsverhoging van 62 procent. En in een zak Hema Koffiepads zitten nog maar 40 pads in plaats van 46. Toch ging de prijs omhoog: van 3 euro naar 3,50, een stijging van 34 procent.
Ook blijft de prijs vaak hetzelfde, terwijl de inhoud daalt. Zo ging een zak Lay’s Chips van 225 gram naar 200 gram, Verkade Nobo Sprits van 200 gram naar 150 gram en Swiffer Vloerdoekjes van 40 naar 34 doekjes in een doosje. Krimpflatie komt niet alleen voor bij A-merken. De Consumentenbond kreeg ook meldingen over huismerkproducten, zoals de borrelhapjes en tapas van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus.

Reacties fabrikanten

Fabrikanten is gevraagd naar een verklaring. Ze laten weten dat ze te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Om de producten niet te veel in prijs te laten stijgen, stoppen ze minder inhoud in de verpakking. Ook een vernieuwde receptuur en het tegengaan van verspilling worden als redenen aangehaald voor een kleinere inhoud. "Voor vragen over de prijs hullen fabrikanten zich in stilzwijgen en verwijzen ze naar de supermarkten", aldus de Consumentenbond.