Utrechters kunnen zich voorbereiden op parkeerbelasting in de hele stad; plan gaat door

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Als het aan de Utrechtse gemeenteraad ligt dan gaat Utrecht snel verder met de invoering van betaald parkeren in de hele stad. Dat blijkt uit het eerste debat over het onderwerp in een commissie van de raad. Met de maatregel moet het gebruik van de auto verder worden teruggedrongen. Ook wordt het extra geld dat het oplevert gebruikt voor nieuw beleid van dit college.
Het was een lang en heftig commissiedebat in de Utrechtse raad vandaag. Een deel van de oppositie trok fel van leer tegen de plannen. Die behelzen dat je straks in alle delen van de gemeente Utrecht zal moeten betalen om je auto te parkeren. Dus ook in de Vinex-wijken Leidsche Rijn en Vleuten De Meern. Zelfs Haarzuilens ontkomt niet aan de extra belasting.

Nieuw beleid

Het plan is opgenomen in het coalitieakkoord dat GroenLinks, D66, PvdA, Student & Starter en de ChristenUnie vorig jaar sloten na de gemeenteraadsverkiezingen. Dat akkoord is in stemming gebracht en aangenomen. Sinds die stemming stellen wethouder Van Hooijdonk en haar GroenLinks-fractie dat de raad al besloten heeft dat betaald parkeren ingevoerd gaat worden in de hele stad.
Dit leidt tot woede bij diverse partijen in de oppositie, die beweren dat er nog een vorig besluit ligt waarin is opgenomen dat maar een deel van de stad betaald parkeren krijgt, en dat een coalitieakkoord nooit een echt raadsbesluit kan zijn. Het lijkt een formaliteit, maar diverse partijen maakten er een serieus nummer van, totdat GroenLinks schoorvoetend toegaf dat de raad nog aan zet is op dit dossier.

Relletje

Het debat werd kort onderbroken vanwege uitspraken van fractievoorzitter David Bosch van de PVV. Hij noemde het optreden van wethouder Lot van Hooijdonk ‘smerig’. Daar had niemand moeite mee, maar toen hij de wethouder en haar ambtenaren beschuldigde te leiden aan het ‘syndroom van Kaag’, greep de voorzitter in. De voorzitter zei moeite te hebben met het feit dat minister Kaag en de ambtenaren zich niet konden verdedigen tegen dit soort beschuldigingen. Hij stelde daarop voor om het te hebben over het ‘D66-syndroom’. Maar dat ging een aantal commissieleden nog steeds te ver. Zij hadden vooral moeite met het gebruik van het woord syndroom, wat duidt op een ziekte. Tijdens een schorsing van een paar minuten werd Bosch door de voorzitter opgedragen dit soort woorden niet meer te gebruiken. Ook vond de voorzitter dat het woord 'Stalinisme' niet thuishoort in een debat van de gemeenteraad. Dat woord nam Yvonne Hessel (Utrecht Solidair) in de mond om de houding van GroenLinks te duiden.

Oppositiepartijen PVV, VVD, DENK en CDA zijn het felst in hun bezwaren tegen betaald parkeren in de hele gemeente. “Dit college vernietigt Utrecht. Deze stad is straks alleen een yuppenparadijs”, zei David Bosch (PVV). “En dit alles met steun van partijen als de PvdA, een partij waar mijn opa en oma als echte arbeiders altijd op stemden. Het is eigenlijk gewoon om te janken.”
Ook de VVD is fel tegen deze plannen, volgens de liberaal lost het invoeren van overal betaald parkeren geen problemen op, het zorgt juist voor extra problemen. “Hardwerkende mensen in de middenklasse, de ruggengraat van onze economie”, zei De Pagter. “Zij worden door deze coalitie niet gesteund, maar hard in de portemonnee geraakt door het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente.”
DENK kwam ook met een alternatief voorstel, zij willen op alle mogelijke manieren het plan van betaald parkeren tegenwerken. Mahmut Sungur diende daarvoor onder andere een zogenoemd initiatiefvoorstel in dat het college opdraagt om het betaald parkeren niet versneld in te voeren. De kans dat zijn voorstel het haalt is nihil.
Tekst loopt door na de afbeelding.
© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
De eenmansfractie van EenUtrecht is wel voor betaald parkeren in de hele stad, maar ziet graag wat aanpassingen in de plannen. Commissielid Wilma Duitscher bedacht zelf een alternatief. Zo wil zij een gratis parkeervergunning voor mensen met een U-pas, voor mantelzorgers en mensen met onmisbare beroepen. Voor bewoners moet er een laag tarief gaan gelden. Het hoge tarief zou moeten gelden voor bezoekers van de stad en huishoudens met meer dan één auto.
Van de oppositie is de Partij voor de Dieren juist voor de maatregel. Zij hadden twee jaar geleden al voorgesteld om het betaald parkeren fors uit te breiden. Hun voorstel kon toen niet op brede steun rekenen.

Alternatieven

Volt zwabbert een beetje tussen oppositie en coalitie in. De partij snapt de doelstelling van betaald parkeren in de hele stad, maar wil echter eerst dat de alternatieven op orde zijn, zodat de inwoners van de stad echt een alternatief hebben als ze uit hun auto gejaagd worden. Als die alternatieven voorhanden zijn, is niets mis met het principe ‘de gebruiker betaalt’, aldus raadslid Charlotte Passier. Volt hamert vooral op het betrekken van de burger bij de besluitvorming, want die ontbreekt tot nu toe.
De coalitiepartijen zijn uiteraard voor de maatregel. Al gaf D66-er Joost Vasters eerlijk toe dat deze maatregel bij de helft van zijn achterban slecht valt. ChristenUnie probeerde de maatregel te bagatelliseren. Fractievoorzitter Rik de Graaf noemde het plan ‘een stip aan de horizon’, en geen vaststaand beleid. Voor die visie kreeg hij geen steun van zijn coalitiegenoten.
Voor de zomer komt wethouder Lot van Hooijdonk met een concreet plan. Dan zullen opnieuw alle partijen hun zegje willen doen. De verwachting is dat de invoering van betaald parkeren gefaseerd wordt ingevoerd. Veel gebieden zijn dan op korte termijn aan de beurt, zoals Kanaleneiland en Leidsche Rijn Centrum. Maar het zou nog wel eens een jaar of tien kunnen duren voordat in elke uithoek van de stad een parkeerautomaat staat.