Zijn de buschauffeurs het staken beu of juist niet? Strijd tussen bonden en werkgevers verhardt

© RTV Utrecht
Utrecht - Het is dag 4 van de stakingen in het streekvervoer. De cao-onderhandelingen zitten muurvast en vanmorgen kwam de vereniging werkgevers openbaar vervoer (VWOV) met een opmerkelijk bericht: in de stad Utrecht rijdt 66 procent van de buschauffeurs en provinciebreed zou de helft van de bussen in bedrijf zijn. Klopt niks van, zegt vakbond FNV.
Maar de vereniging werkgevers openbaar vervoer (VWOV) zegt dat het wel degelijk het eerste beeld is van vanmorgen. De percentages zijn gebaseerd op de bevindingen van de vervoerders, zoals U-OV en Keolis. De trams rijden overigens niet.
Ook Almere en Lelystad rijdt ruim de helft van de bussen, stelt VWOV. In het zuiden is de meeste overlast. In Limburg rijdt zo'n 30 procent van de bussen, in Brabant liggen de percentages tussen de 15 en 20 procent. "Landelijk bezien is het eerste beeld dat naar schatting ruim 50 procent rijdt. Alle vervoerders informeren reizigers over wat er rijdt en adviseren hen zich goed voor te bereiden op hun reis."
De actiebereidheid stijgt met de dag, zeker als werkgevers alles doen om de staking te breken en leugens te verspreiden
FNV
Lutz Kressin van vakbond FNV: "Hoe de werkgevers dit berekenen is hun zaak. Wij zeker weten dat iedere dag rond de 3.000 leden staken en daar komt het CNV nog bij. De actiebereidheid stijgt nog met de dag, zeker als werkgevers alles doen om de staking te breken door 'stakingsbrekers' in te zetten en leugens te verspreiden. In die zin verhardt het zich. En ja, het helpt niet om tot elkaar te komen. Overigens weten de passagiers wel beter."
Ook FNV-bestuurder Edwin Kuiper heeft geen goed woord over voor "het geframe" van werkgeversvereniging VWOV. "Mijn advies: loop eens bij een station langs, en kijk hoeveel bussen er stilstaan", betoogt Kuiper. Volgens hem rijdt 80 tot 85 procent van de bussen niet. De actiebereidheid neemt bovendien nog altijd toe, zegt ook Kuiper. Hij hoort inmiddels "veel geluiden dat onze leden de acties na deze week door willen zetten, als ze niet worden gehoord." Van der Gaag stelt dat de VWOV de overlast afzwakt. "Daardoor lijkt het alsof werkgevers nog steun hebben van een deel van de werknemers in de sector. Maar daar is echt geen sprake van, er is maximale actiebereidheid."
Staken is een recht, werken ook
Werkgeversvereniging
FNV en CNV hebben leden opgeroepen om deze week opnieuw te staken voor de cao Openbaar Vervoer, die voor ongeveer 13.000 mensen geldt. Werkgeversvereniging VWOW hekelt de actie. “De staking dupeert reizigers. Ook als er veel rijdt, maar jouw bus niet, sta je als reiziger enorm te balen. Mensen moeten naar school, naar het ziekenhuis, naar hun werk. Dat bonden hiervoor hebben gekozen, terwijl er een cao-pakket van 11 procent op tafel lag, vinden we echt onbegrijpelijk.
VWOV is verbolgen dat de chauffeurs die werken stakingsbrekers worden genoemd. "Bedoelt Kressin hier werkwillige chauffeurs die gewoon hun dienst komen rijden? We hebben in de bedrijven een groot aantal werkwillige chauffeurs. Dit zijn collega's die ervoor kiezen om de reiziger van a naar b te brengen. Staken is een recht. Werken ook. Wat je als werkgever wel en niet mag is nauwkeurig vastgelegd bij een staking. Wij houden ons daar volledig aan."