Voor de Utrechtse VVD is verbreding A27 niet heilig

Vlnr Joost Vasters (D66), Marijn de Pagter (VVD) en David Bosch (PVV)
Vlnr Joost Vasters (D66), Marijn de Pagter (VVD) en David Bosch (PVV) © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Als het aan de Utrechtse VVD ligt zijn er alternatieven mogelijk voor de aanpak van de snelwegen rond de stad. Als die alternatieven beter zijn dan het plan van de minister dan hoeft de bak bij Amelisweerd niet verbreed te worden, meent Marijn de Pagter (VVD). Het alternatief wat de stad en provincie recent presenteerde, vindt de VVD echter niet goed genoeg. De Pagter deed zijn uitspraken maandagavond in het programma Stadhuisplein op Bingo FM
De discussie over de snelwegen rond de stad loopt al ruim vijftien jaar. Zo'n dertien jaar geleden sloot de toenmalige minister een deal met de regio Utrecht. De regio kreeg een sneltram van Utrecht Centraal naar de universiteitswijk De Uithof, daarnaast zouden de snelwegen A12, A27 en A28 aangepakt worden. Onderdeel van die overeenkomst was een verbreding van de bak bij Amelisweerd.
Partijen als GroenLinks en D66 in de Utrechtse raad gingen destijds akkoord met de verbreding, omdat ook het OV een belangrijke opwaardering kreeg. Ook de provincie was destijds voor. Maar voortschrijdend inzicht heeft de meningen doen veranderen. Inmiddels zijn GroenLinks en D66, zowel in de provincie als in de stad fel tegen het aanpakken van de bak bij Amelisweerd.

Destijds vóór

Op Bingo FM discussieerden politici over de plannen voor de mobiliteit rond de stad. Joost Vasters is van D66. Toen dertien jaar geleden de deal gesloten werd, was zijn partij voor de verbreding van de snelwegen. Nu is zijn partij tegen. "Als je kijkt naar hoe dit loopt, dertien, veertien jaar, dan ziet de wereld er wat mij en mijn partij betreft heel anders uit." Vasters vindt nu dat je met meer asfalt meer verkeer aantrekt. "We moeten nu anders naar mobiliteit kijken."
De plannen rond de snelwegen betreffen inmiddels meer dan het verbreden van de wegen. Zo zouden er ook veel geluidschermen moeten komen, om overlast tegen te gaan. Maar ook om grootschalige woningbouw op diverse plekken mogelijk te maken. Daarnaast moet een deel van de A27 overkapt worden, de overkapping moet een park worden en zorgen dat Amelisweerd weer aansluiting bij de stad krijgt.
Luister hier naar de hele uitzending van Stadhuiplein op Bingo FM.
David Bosch (PVV) ergert zich in de uitzending vooral over het frame dat Amelisweerd verloren gaat door de plannen. Hij benadrukt dat er juist meer bomen komen, en dat het park een stuk groter wordt, in plaats van kleiner. Hij stelt dat je vóór de verbreding van de snelweg moet zijn als je Amelisweerd een warm hart toedraagt. De PVV in zowel de gemeente als in de provincie is dan ook groot voorstander van de oorspronkelijke plannen.

Alternatief plan

De provincie en de stad Utrecht kregen vorig jaar de gelegenheid om met een alternatief plan te komen. Dat werd vorige week gepresenteerd. Die plannen gaan er van uit dat de A27 niet verbreed hoeft te worden. "Het betekent dat we goed gaan kijken hoe we het autoverkeer kunnen beperken. En dat op de lange termijn", zei D66-er Vasters op Bingo FM. "En dan moet je denken aan maatregelen als beter OV, betere fietsinfrastructuur, maar ook door te kijken hoe we mensen kunnen stimuleren om op andere momenten te gaan reizen, of misschien meer thuiswerken." Ook willen de plannenmakers de snelheid in de bak verlagen zodat er twee rijstroken bij kunnen. Daarnaast moeten de Waterlinieweg en de Noordelijke Randweg meer verkeer gaan verwerken.
De Pagter is niet onder de indruk van het alternatieve plan. "Het plan is nog helemaal niet klaar, ik was behoorlijk teleurgesteld wat er in een jaar is neergezet", zei de VVD-er in de uitzending. "Ik zag vooral allemaal dingen die in het verleden bestudeerd zijn." Toch staat de VVD open voor een alternatief, als die maar zorgt voor een betere doorstroming op de Ring en een vergroting van de verkeersveiligheid. "Wij zijn nog steeds voor het plan van die verbreding", zei De Pagter op Bingo FM. "Maar als er een alternatief komt dat die doorstroming en veiligheid op dezelfde manier kan waarborgen dan staan we daar echt voor open. Wij zijn niet getrouwd met die verbreding van de bak."