Actiegroep wil regels voor elektrische steps en skateboards: 'Als je nu een ongeluk veroorzaakt, kan je je huis verkopen'

© RTV Utrecht
Utrecht - Ze gaan lekker snel, ze zijn best betaalbaar, stoten geen schadelijke gassen uit en staan op het verlanglijstje van heel veel kinderen. Maar elektrische steps zijn geen kinderspeelgoed. Na een flink ongeluk met een elektrische step in Utrecht, vraagt de lobbyvereniging LegaalRijden de overheid om regels op te stellen voor kleine elektrische vervoersmiddelen.
"Als nu als Nederlandse burger in Nederland of in het buitenland met een elektrische step, elektrisch skateboard of elektrische eenwieler schade rijdt, dan zijn de kosten voor jezelf. Er is geen enkele verzekeraar die uit zal betalen. Je kan dit type voertuig niet eens verzekeren."

Ongeluk

Vorige week botste in Utrecht een vrouw met een elektrische step tegen een fietser. De bestuurder van de step reed tegen de richting in en raakte gewond. De politie waarschuwt gebruikers van elektrische steps dat de voertuigen niet op de openbare weg mogen en dat de gevolgen groot zijn, wanneer je een ongeluk veroorzaakt.
"De bestuurder van de elektrische step kan een peperdure rekening verwachten, daar zij alle gemaakte kosten zelf moet betalen "
In veel Europese steden zie je ze overal. Elektrische steps, skateboards en zelfs elektrische eenwielers. Maar in Nederland mag je er niet mee de weg op, omdat er nog geen specifieke regelgeving voor gemaakt is. Daarom kan je er geen verzekering voor afsluiten, vertelt Peter Nieman van de actiegroep LegaalRijden.
"Het is bizar dat de overheid zo treuzelt. Je mag de voertuigen wel verkopen, maar je kan ze niet verzekeren. Mensen moeten echt weten dat ze een risico nemen wanneer ze er mee de weg op gaan. Ik vraag me af of mensen dat wel weten wanneer ze een elektrische step kopen."
De moderne voertuigen worden nu gezien als motorvoertuig en die moeten gekeurd zijn door de RDW. Actiegroep LegaalRijden vraagt de overheid al jaren om specifieke regels te maken voor LEV's (lichte elektrische voertuigen). Want de huidige regels leveren bijzondere situaties op.
"Om een elektrische step via de RDW gekeurd te krijgen, moet de step beschikken over spiegels en een nummerbord. Dat kan nog wel. Maar er moet ook een stoeltje op zitten, want dat staat in de regels voor gemotoriseerde voertuigen. Dat werkt natuurlijk niet. Dan is het geen step meer, maar een soort brommer. En dus zie je dat de meeste steps die je op straat ziet rijden ongekeurd en daarmee onverzekerd zijn."

Geen kinderspeelgoed

De meeste mensen denken bij een step vooral aan kinderspeelgoed. Maar de elektrische step van tegenwoordig is behoorlijk volwassen geworden. De step is een serieuze mobiliteitsoplossing voor mensen die zich graag goedkoop, compact en snel door de stad willen verplaatsen. Voor een paar honderd euro koop je een step waarmee je ongeveer 25 kilometer per uur kan rijden. Omdat je hem eenvoudig opklapt, kan de step mee in de trein. Liefhebbers zien de elektrische step daarom als alternatief voor een vouwfiets.

Elektrische eenwieler

En mocht u de elektrische step nou al een apart vervoersmiddel vinden, dan zal de elektrische eenwieler nog veel spannender lijken. Hector Nieman is de zoon van Peter en nam het initiatief voor LegaalRijden. Hij rijdt op een Onewheel. Een soort elektrisch skateboard met één wiel dat zichzelf in balans houdt.
Actiegroep wil regels voor elektrische steps en skateboards: "Als je nu een ongeluk veroorzaakt, kan je je huis verkopen"
"Je moet er even voor oefenen, maar ik vind de Onewheel eigenlijk fijner en veiliger dan de step. Je hebt je handen vrij en mocht je vallen, dan kan je jezelf opvangen. Als je er nog nooit op hebt gestaan, lijkt het misschien onveilig. Maar vergeet niet dat je ook hebt leren fietsen. Toen kon je het ook niet goed. Hetzelfde geldt voor dit voertuig."

Meer regels

Om het gebruik van kleine elektrische voertuigen veiliger en meer geaccepteerd te krijgen, pleit LegaalRijden voor meer regels. Om de overheid tot actie te bewegen is de club een petitie gestart. Die is al bijna 23.000 keer ondertekend. Zo wil de actiegroep dat je minimaal zestien jaar oud moet zijn om er mee op de weg te mogen, vertelt Hector.
"Als zestienjarige heb je gewoon meer overzicht in het verkeer, dus dat lijkt me een goede leeftijd. Daarnaast willen we een helmplicht en dat we een verzekering af kunnen sluiten."
Zijn vader sluit zich daarbij aan. "Het is gewoon echt geen speelgoed. En omdat er nu geen regels zijn, maar ze wel gewoon verkocht worden, zien mensen het dus wel als speelgoed voor kinderen. En dan zie je in de zomer opeens kinderen met een elektrische step tegen een auto rijden. Dat willen we gewoon echt niet."
Maar het duurt nog wel even voordat die regels er zijn. De overheid had het plan om in 2023 met beleid te komen voor LEV's, maar het lijkt erop dat dit pas in 2024 zal gebeuren. Tot die tijd mag je dus met de meeste LEV's niet op de openbare weg rijden. Doe je dat wel, dan riskeer je een bekeuring van 280 euro of zelfs de inbeslagname van je elektrische voertuig.