St. Antonius Ziekenhuis onderzoekt inzet medische drones: 'Luchtvaartregels moeilijkste hobbel'

Initiatiefnemers met een prototype van de Medical Drone op het dak van St. Antonius.
Initiatiefnemers met een prototype van de Medical Drone op het dak van St. Antonius. © St. Antonius
Utrecht - Drones die medische materialen, bloedmonsters en biopten van ziekenhuis naar ziekenhuis vervoeren. Klinkt als science fiction, maar straks is het misschien wel realiteit in onze regio. Het St. Antonius Ziekenhuis doet mee aan een proef met de inzet van drones. Door drukte op de weg te vermijden duren transporten tussen Nieuwegein, Utrecht, Houten en Woerden nog maar een paar minuten.
Projectleider van het St. Antonius Ziekenhuis Bart Deege ziet een mooie toekomst voor drones in de medische wereld. "De moeilijkste hobbel zijn de luchtvaartregels die hiervoor moeten worden aangepast. Daarnaast zijn er praktische zaken zoals de aanleg van een landingsplatform en de interne route naar met name het lab. Er zijn nog tal van vragen, maar ik twijfel er niet aan dat die drones gaan vliegen."

Drones tussen Meppel en Zwolle

Begin volgend jaar gaan al drones vliegen tussen Meppel en Zwolle voor het Isala ziekenhuis. Het is daar eenvoudiger omdat dit gebied relatief weinig bebouwing heeft en er is minder luchtverkeer dan in de regio Utrecht en andere delen van de Randstad. Het is de bedoeling dat in heel Nederland drones gaan vliegen tussen ziekenhuizen, bloedbank en laboratoria.
De vliegtuigjes worden aangestuurd vanuit het vluchtleidingscentrum in Den Haag. Een ‘piloot’ kan de drones volgen, maar omdat de gehele route en vertrek- en aankomstpunt met gps-coördinaten zijn voorgeprogrammeerd vliegen de drones eigenlijk op de automatische piloot. De piloot kan indien nodig wel bijsturen.

Medische drone ziet er anders uit

De Medical Drone ziet er anders uit dan de bekende consumentendrone met vier rotoren. Aan de medische variant valt vooral de grote gele vleugel op die hem net als een vliegtuig draagvermogen geeft. Het toestel heeft ook vier rotoren, maar die zijn vooral bedoeld om op te stijgen en te landen. Het toestel heeft weliswaar ook vier rotoren, maar die zijn vooral bedoeld om op te stijgen en te landen. Eenmaal op 100 meter hoogte beweegt de drone vooral voort op slechts één rotor die de vleugel voortstuwt.
Op een acculading kan het toestel een kleine honderd kilometer ver komen met zo'n 80 kilometer per uur. Ondertussen kan het 3 kilo medisch materiaal meenemen. De accu is verwisselbaar zodat de drone snel weer klaar is voor een nieuw transport. In de toekomst kunnen de drones ook contactloos opladen op een platform. Het compartiment waarin het medisch materiaal zich bevindt is speciaal zodanig geïsoleerd dat de inhoud niet kan bevriezen of juist te warm worden.

Sinds begin dit jaar maakt het St. Antonius Ziekenhuis deel uit van het samenwerkingsverband Medical Drone Service (MDS). Post.nl en ANWB Medical Air Assistance zijn de initiatiefnemers. KPN en dronebouwer AVY bieden technische ondersteuning. De medische partners zijn onder meer bloedbank Sanquin, laboratoria en diverse ziekenhuizen, zoals het St. Antonius.