'Reizen met de trein haast onmogelijk voor mensen met een beperking'

In de stationshal van Utrecht Centraal is het vrijdagochtend bijna leeg.
In de stationshal van Utrecht Centraal is het vrijdagochtend bijna leeg. © RTV Utrecht
Utrecht - Door het personeelstekort en de overvolle en vaak kortere treinen is het voor mensen met een beperking bijna onmogelijk om nog met de trein te reizen. Daarvoor waarschuwt de Utrechtse belangenorganisatie Ieder(in) in gesprek met NU.nl. De organisatie luidt de noodklok.
Spoorvervoerder NS kampt al enkele maanden met personele problemen. In september besloot het bedrijf daarom al met minder treinen per uur te gaan rijden. Vanaf vandaag snijdt het spoorbedrijf opnieuw in de dienstregeling en worden opnieuw ritten geschrapt. NS hoopt met de maatregelen te voorkomen dat treinen op het laatste moment uitvallen. Ook moet personeel meer ademruimte krijgen.
Voor mensen met een beperking is het door alle omstandigheden op dit moment bijna niet te doen om met de trein te reizen, zegt Ieder(in), de belangenorganisatie voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking en chronische ziekte. Naast dat het moeilijk is om een plekje te vinden in de trein, is er ook vaak geen hulp aanwezig op de stations om te helpen bij het in- en uitstappen.

'Niet wat reizigers van ons gewend zijn'

"Als de treinen wel rijden, dan zijn het vaak kortere treinen, waardoor deze vaak heel erg druk zijn", zegt Martin Boerjan van Ieder(in) tegen NU.nl. "We krijgen meldingen van mensen in een rolstoel die dan niet meer in de trein komen en achterblijven op het station." Er is inmiddels een petitie gestart om het ov toegankelijker te maken.
De NS bevestigt tegenover NU.nl dat het personeelstekort leidt tot grotere problemen voor mensen met een beperking. "Momenteel is de reisassistentie en toegankelijkheid op stations niet wat reizigers van ons gewend zijn. Dat vinden we heel vervelend, en dat spijt ons ook", zegt een woordvoerder. Maar volgens het bedrijf is er op korte termijn geen oplossing.
NS geeft aan met externe partijen te werken om reisassistentie op de helft van de stations mogelijk te maken. Maar ook die bedrijven kampen met personeelstekorten. Reizigers die hun trein missen door uitval van reisassistentie kunnen aanspraak maken op een compensatieregeling.