Hondekop, Muizeneus en Kameel maken laatste rit over het spoorkruis van Blauwkapel

UTRECHT - Een historisch moment vandaag op het spoor in Utrecht. De bijzondere spoorkruising bij Blauwkapel wordt volgende week weggehaald. Vandaag was het allerlaatste ritje over de haaks op elkaar staande rails tussen Utrecht Overvecht en Bilthoven. Het is een afscheid van een bijzonder stukje spoor, maar "omwonenden zullen er blij mee zijn."
Laatste ritten over de treinkruising.
Bij Blauwkapel kruisen de spoorlijnen Utrecht - Amersfoort en Hilversum - Utrecht Maliebaan elkaar. Het stukje rails heeft feitelijk nauwelijks nog een functie sinds de lijn uit Hilversum niet meer doorloopt naar station Utrecht Lunetten. Het unieke spoorkruis met zijn beweegbare bovenleiding vergt veel onderhoud. De rails slijten relatief snel en reserveonderdelen zijn schaars.
Radio M Utrecht over het naderende einde van het spoorkruis bij Blauwkapel
"Daarnaast produceren de passerende treinen veel geluid", legde Peter-Paul de Winter, hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum, eerder op Radio M Utrecht uit. "Omdat het een kruis is zijn de gleuven veel dieper en klinkt het bekende 'kedeng kedeng' veel harder. Omwonenden zullen heel blij zijn dat dat verdwijnt."

Historische museumtreinen

Om de bijzondere infrastructuur de laatste eer te bewijzen organiseren spoorbeheerder ProRail, het Spoorwegmuseum en de NS morgen een aantal ritten met de historische museumtreinen Mat '54 en Mat '64. De passagiers zijn voornamelijk vrienden van het Spoorwegmuseum, omwonenden en spoormedewerkers.
Historisch materieel in het Spoorwegmuseum, onder meer de blauwe Kameel en de groene Hondekop.
Historisch materieel in het Spoorwegmuseum, onder meer de blauwe Kameel en de groene Hondekop. © Spoorwegmuseum
"We rijden met de Hondekop en de Muizeneus drie rondjes vanuit het museum in het Maliebaanstation via Den Dolder naar Baarn, Hilversum en dan het kruis over", aldus De Winter. "De vierde rit doen we dan nog met de Kameel, het oude directievoertuig van de NS. En zo staan we feestelijk, misschien voor sommigen met een traan, stil bij het einde van het kruis."

Te groot voor de collectie

Het kruis van Blauwkapel is te groot om in de collectie van het Spoorwegmuseum op te nemen, zegt De Winter. "Ik wil wel proberen om wat van de bovenleidingconstructie te bewaren, maar om de hele installatie op te stellen zou te veel ruimte innemen."
Overigens is de kruising bij Blauwkapel niet de laatste in het Nederlandse railnet. Tussen Haarlem en Zandvoort ligt een soortgelijke constructie en er zijn nog geen plannen bekend om die te verwijderen. In het Utrechtse Spoorwegmuseum ligt al het vroegere kruis van Lunetten.
Het spoorkruis bij Blauwkapel.
Het spoorkruis bij Blauwkapel. © ProRail