Kleinere sandwiches en taartstukken vanwege hogere prijzen: 'We zijn hier open over'

© NOS
Utrecht - De Utrechtse bakkers van KEEK doen vanwege de hogere prijzen van grondstoffen en energiekosten bewust aan 'krimpflatie'. In plaats van de prijzen omhoog te gooien, verkopen de bakkers kleinere porties of passen ze het deeg aan.
Voor de Utrechtse bakker zijn vrijwel alle grondstoffen gestegen. Een van de producten van KEEK die inmiddels zijn aangepast zijn de croissants. "Vooral de roomboter die erin zit is flink duurder geworden", zegt Ankie Dols, hoofd bakkerij bij KEEK, tegen de NOS. "We waren al bezig om ze luchtiger te krijgen, daarvoor moet je ze dunner uitrollen. Het deeg is dan lichter, maar de prijs is gelijk gebleven."
Kleinere sandwiches en taartstukken vanwege hogere prijzen: 'We zijn hier open over'
Daarnaast verkoopt de zaak ook sandwiches. Op dit moment snijdt de bakker de zuurdesemfocaccia die hiervoor gebruikt wordt in meerdere stukken, zodat de sandwiches kleiner zijn. "Zo gaan er meer broodjes uit een focaccia", vertelt Dols. Daarnaast is gekeken of ook de broden kleiner konden worden gemaakt, maar dat vond de eigenaar voor het formaat niet heel mooi. "De vorm hebben we om die reden gehouden zoals het was, de broden zijn daarom een klein beetje duurder gemaakt."

Compenseren duurdere grondstoffen

Ook de taarten van KEEK worden kleiner gesneden. "We werken met biologische grondstoffen en doen alles met de hand. Dat maakt ons niet de goedkoopste bakker." Om die reden wilde de bakker liever niet de prijzen opschroeven. De taartstukken zijn daarom kleiner en de prijs is iets lager dan voorheen. "Maar bij ons is er wel een prijsverhoging in verrekend, zodat we de duurdere grondstoffen, hogere lonen en energiekosten compenseren."
Zonder deze aanpassingen zouden de prijzen in haar zaak een stuk hoger worden. "Dan zouden de sandwiches bijvoorbeeld meer dan 10 euro per stuk zijn, dat wilden we niet", vertelt Dols. "Nu zijn ze tussen de 7 en 8 euro als je die afhaalt. Het scheelt ongeveer 20 procent."

Eerlijk naar klanten

Om haar klanten goed te informeren over de veranderingen, hangt er in de zaak een poster met informatie over de aangepaste producten. "We zijn heel open over waarom we deze keuze hebben gemaakt, en eigenlijk is er dan heel veel begrip."
Voor supermarkten was al bekend dat veel producten niet hun prijzen verhogen, maar bijvoorbeeld minder inhoud verkopen, zoals bij wasmiddel of koffie. Oplettende klanten van supermakten spreken dan vaak hun ongenoegen uit via social media.
"Mensen voelen zich beetgenomen", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond hierover tegen de NOS. Nieuw is het niet. In tijden van hoge inflatie wordt dit vaker gedaan. Het mag, zolang op de verpakking staat wat en hoeveel erin zit, meldt de Consumentenbond. Fabrikanten doen dat dan ook, maar melden niet altijd dat er minder in zit voor dezelfde prijs.
Hoewel Dols snapt dat het voor grote bedrijven moeilijk is om hierover te communiceren, raadt ze ondernemers die met hetzelfde probleem zitten wel aan om open te zijn over hun keuzes. "Iedereen merkt dat de boodschappen duurder zijn en dat de grondstofprijzen en energieprijzen omhoog zijn gegaan. Ik denk ook dat mensen zich belazerd zouden voelen als ze er zelf achter komen. Dan kun je beter eerlijk zijn."