Toestemming voor Arriva-treinen Amersfoort - Zutphen en nachttrein langs Utrecht

© Arriva.nl
AMERSFOORT - Vervoersbedrijf Arriva heeft toestemming om een rechtstreekse treinverbinding tussen Amersfoort en Zutphen te exploiteren. De toezichthouder van de overheid ziet geen bezwaren omdat het het ministerie van Infrastructuur geen extra kosten oplevert en de winstgevendheid van concurrent NS er "slechts in zeer beperkte mate" door wordt geraakt.
De bedoeling is dat de bestaande lijn tussen Zutphen en Apeldoorn op werkdagen wordt in één ruk doorgetrokken naar station Amersfoort Centraal. Arriva wil tussen 9.00 en 14.00 uur ieder uur gaan rijden, omdat NS op dat moment minder treinen inzet op het traject. De rit tussen Zutphen en Amersfoort duurt iets meer dan drie kwartier. Het levert reizigers in die daluren een kwartier tijdwinst op, omdat ze dan geen overstap meer hoeven te maken.

'Open access'

De regionale trein gaat rijden op basis van 'open access' en dat is iets nieuws, zegt Arriva-woordvoerder Nikkie Smit tegen RTV Utrecht. "Dan kijk je verder dan bestaande concessies en onderzoek je de mogelijkheden die het spoor nog biedt. We doen dit zonder opdrachtgever, echt vanuit Arriva."
Arriva wil over ook wekelijks nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol laten vertrekken. Die zouden dan in de nacht van vrijdag op zaterdag. De trein uit Maastricht komt via Den Bosch naar Utrecht en rijdt dan verder naar Amsterdam Bijlmer Arena. "Reizigers kunnen dan in de nacht ook vanuit de regio naar de Randstad komen", zegt Smit. Later die nacht keren de twee treinen over hetzelfde traject terug naar Maastricht en Groningen.

Hoofdrailnet

De Autoriteit Consument en Markt ziet in beide plannen geen grote economische verstoringen op het hoofdrailnet, waar - op een paar korte stoptreinverbindingen na - nu de NS exclusief op rijdt. Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg heeft in een brief aan de Tweede Kamerlaten weten dat Arriva het economische recht heeft om de gemelde diensten te exploiteren. Hij staat positief tegenover het voornemen van de personenvervoerder.
Of Arriva de nachttrein en de verbinding tussen Zutphen en Amersfoort ook echt mag exploiteren hangt nog af van de aanvraag die het bedrijf bij spoorbeheerder ProRail moet indienen. ProRail verdeelt de beschikbare capaciteit op het spoor en dat gebeurt pas in het voorjaar van 2022. Volgens Arriva passen de tijden waarop beide lijnen zouden moeten rijden in de huidige dienstregeling. Het bedrijf verwacht daarom dat de nieuwe lijnen eind volgend jaar in het nieuwe spoorboekje kunnen worden opgenomen.