Toerismesector wil drukte beter spreiden, ook na corona: 'We zijn een keer klaar met drukte opvangen'

PROVINCIE UTRECHT - De Utrechtse toerismesector wil ook in de toekomst invloed blijven uitoefenen op de verspreiding van toeristen in drukke perioden. De coronatijd heeft de branche de ogen geopend en druktespreiding biedt ook mogelijkheden om nieuwe Utrechtse plekken te ontdekken.
Utrechtse toeristen moeten van de hotspots richting de onbekende parels
Door de centrale ligging is Utrecht een populaire regio bij dagjesmensen, ziet het regionaal toerismebureau. Vooral uit de grote steden trekken mensen massaal naar bijvoorbeeld plekjes als de Utrechtse Heuvelrug. En de verwachting is dat het aantal dagjesmensen alleen maar toeneemt, omdat de steden blijven groeien.
"Enerzijds onze eigen steden, Utrecht en Amersfoort, die de komende tientallen jaren flink gaan groeien", zegt Michiel van der Schaaf van Regionaal Bureau Toerisme Heuvelrug en Vallei. En aan de andere kant natuurlijk de Randstad, waar de Utrechtse natuur heel populair is voor een dagje weg. "Het hele jaar door ook en daarmee zijn we een ander gebied dan bijvoorbeeld de Veluwe dat verder ligt."
Maar hoe zorg je ervoor dat die dagjesmensen niet massaal op hetzelfde uitje gaan? De sector wil dat onder meer doen door in te zetten op het doorontwikkelen van de druktemonitor. Die laat je zien waar het druk is, en waar het wel meevalt qua drukte. Die druktemonitor werd ontwikkeld in coronatijd, maar wat de sector betreft is het dus een blijvertje.

Communicatie aanpassen

"Sinds de uitbraak van corona en met name in de periode dat er heel weinig mocht, merkten we dat heel veel mensen naar de bossen gingen. In veel gevallen is dat goed gegaan, maar op sommige momenten liep het vast", legt Van der Schaaf uit. "Dat betekent aan de ene kant dat je je communicatie moet aanpassen, dus we leiden mensen naar plekken waar het minder druk is. Dat doen we ook deze zomer. En aan de andere kant proberen we de drukte in beeld te brengen via de druktemonitor."
Die drukte wordt niet alleen veroorzaakt door mensen uit de provincie Utrecht. Maar ook van buiten de provincie komen er steeds meer mensen naar de regio Utrecht. "Afgelopen periode hebben we ook gezien dat mensen uit het hele land komen. Het zijn mensen uit Friesland, Drenthe en Groningen. Ook heel veel mensen uit de regio Amsterdam en Hilversum. Van heinde en ver komen ze", vertelt Alex Monissen. Hij is boa bij de gemeente Baarn en sloot parkeerplaatsen in Lage Vuursche af vanwege de drukte.

Verborgen pareltjes

Tweede punt waarop de branche wil inzetten is in nieuwe campagnes de nadruk leggen op de verborgen pareltjes uit de regio. Dus niet meer meteen naar Amelisweerd of Lage Vuursche, maar laten zien dat de Grebbelinie in Renswoude of kanoën in Leusden ook net zo leuk is, of misschien wel leuker.
Naast goede marketing voor de relatief onbekende plekken moeten er volgens de branche ook nieuwe plekken ontwikkeld worden. "Op een gegeven moment zijn wij binnen Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, waar het druk is, een keer klaar met het opvangen van drukte. We hebben een groter gebied nodig en dat betekent dat we de randen van het gebied, zoals de Kromme-Rijnstreek of de Gelderse Vallei met de Grebbelinie, beter kunnen benutten. We moeten daar toeristische producten ontwikkelen", vertelt Van der Schaaf.
Eén van de dingen waarop de focus ligt is dus die Grebbelinie. Van der Schaaf: "Cultuur-historisch is de Grebbelinie ontwikkeld, maar toeristisch is het een soort parelketting; alleen de parels liggen er, maar de ketting moet nog ontstaan. En daar willen we de komende periode versneld op inzetten om met name de stroom bewoners en bezoekers die willen genieten van de regio ook de komende jaren goed te kunnen opvangen."

Nieuwe koers

Ondernemers in de Gelderse Vallei zijn blij met die nieuwe koers. Zij zagen al langer dat de Grebbelinie een echt verborgen pareltje is. "Mijn restaurant is niet zomaar een restaurant. Je kan hier goed vertoeven maar we hebben ook iets te vertellen. Een deel van het verhaal over onze vrijheid wordt hier verteld", zegt Kees Haalboom, eigenaar van restaurant Grebbelounge. "Dus het cultuur-historische verhaal van de Grebbelinie, wat de Grebbelinie heeft gedaan door de tijdlagen heen, kun je hier vinden. We proberen er echt een dagje uit van te maken met het Grebbelinie-bezoekerscentrum."