ProRail houdt rekening met problemen tot aan oktober vanwege tekort aan verkeersleiders

Verkeersleider bij ProRail in Amsterdam in 2017.
Verkeersleider bij ProRail in Amsterdam in 2017. © ANP
UTRECHT - De problemen op het spoor door het gebrek aan verkeersleiders kunnen zich nog tot oktober blijven voordoen. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail uit Utrecht: "Natuurlijk doen we er wel alles aan om het te voorkomen."
De spoorbeheerder uit Utrecht heeft te weinig verkeersleiders om de roosters gevuld te krijgen. Daardoor leidt een enkele afmelding van bijvoorbeeld een zieke werknemer al snel tot gaten in de bezetting. En zonder verkeersleider op een traject rijden er geen treinen. De gevolgen daarvan lieten zich deze week meerdere keren zien: vrijdag reden er tot 23.00 uur geen intercity's tussen Amsterdam en Amersfoort. De nacht ervoor was dat het geval op de trajecten Utrecht-Arnhem en Utrecht-Rhenen.
En als de verkeersleiders er weer zijn, is het domino-effect van treinuitval bovendien nog niet voorbij. Zo reden er vrijdagochtend geen sprinters tussen Driebergen en Veenendaal omdat er werkzaamheden werden uitgevoerd. Die stonden ingepland voor donderdag maar toen was er geen verkeersleider. Toen die er weer was, kon het werk aan het spoor wel worden uitgevoerd.

Oktober

ProRail bevestigt dat er tot 1 oktober, vanwege vakantieverzoeken van het personeel, rekening wordt gehouden met 'een extra uitdaging' bij het vullen van de roosters. Daarbij zou weer onderbezetting kunnen ontstaan. "Natuurlijk doen we er wel alles aan om het te voorkomen."
De spoorbeheerder roept de hulp in van recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die ergens anders in de organisatie zijn gaan werken.

Rover: voorkom uitval hele lijnen

Reizigersorganisatie Rover roept op om uitval van hele lijnen zoveel mogeljk te voorkomen. Bij een personeelstekort zouden minder treinen moeten gaan rijden, in plaats van dat een traject helemaal stilvalt. Ook wil Rover een 'ruimhartige' compensatie voor reizigers die alternatief vervoer moesten regelen.
Verder wil de reizigersorganisatie dat er bij uitval van treinen betere reisinformatie wordt verschaft. Begin van de week werd er volgens Rover bijvoorbeeld gezegd dat er minder intercity's reden tussen Amersfoort en Amsterdam terwijl er helemaal geen treinen reden.
Freek Bos van Rover: "Een reiziger wordt dubbel gedupeerd, eerst met de uitval van de treindiensten daarna met onjuiste informatie. Kunnen jullie dit corrigeren en regelen dat dit een volgende keer wel goed gaat?"
Toch heeft Bos ook wel enige sympathie voor ProRail nu dat kampt met een tekort aan verkeersleiders. "De functie-eisen zijn heel streng. Voor elk traject moet je specifieke kennis hebben. Iemand die bijvoorbeeld in Groningen werkt kan dus niet in Utrecht worden ingezet."