Utrecht vervangt toplaag fietspad Croeselaan: 'Duurzaam fietspad niet bestand tegen vorst'

UTRECHT - Het duurzaamste fietspad van Utrecht aan de Croeselaan blijkt niet bestand tegen vorst en dooi. Dat schrijft de gemeente aan de gemeenteraad. Vier partijen stelden vragen over de snelle slijtage van het fietspad dat twee jaar geleden werd geopend. De toplaag zal op korte termijn vervangen moeten worden. Dat kost de gemeente geen geld, het valt onder de garantie.
De toplaag laat los
De toplaag laat los © 'Marc van Rossum du Chattel'
In februari van dit jaar berichtte RTV Utrecht over het nieuwe fietspad ter hoogte van de Rabobank. Het had de dagen daarvoor hard gevroren. Fietsers reden de dagen daarna niet meer over glad asfalt maar door een laag grind. Het was duidelijk dat de toplaag losliet. Dat was opmerkelijk omdat twee jaar eerder de gemeente met veel trots het pad had gepresenteerd als het duurzaamste fietspad van de stad. Verkeersborden van bamboe in plaats van staal en dimbare led-verlichting, dragen daaraan bij. Maar ook het asfalt was het neusje van de zalm op het gebied van duurzaamheid. Dit Rumac-beton zou twee keer zo lang meegaan, zo'n dertig jaar en belangrijker nog: bij de productie ervan komt tot 80% minder CO2 vrij.

Vorst en dooi

Na de berichtgeving op RTV Utrecht stelden een viertal partijen kritische vragen aan het college. Die verbaasden zich over de snelle slijtage van het pad. Het college laat vier maanden later weten dat de schade is ontstaan door de vorst. "Het beton is onvoldoende bestand tegen snel opvolgende vorst- en dooicycli, zoals in afgelopen februari", schrijft de wethouder in een brief aan de raad. "Het is niet mogelijk één exacte oorzaak hiervoor aan te wijzen. Het is mogelijk een combinatie van weersinvloeden tijdens de uitvoering, de uitvoering zelf, en gladheidsbestrijding."
Volgens de gemeente hoeft alleen de toplaag vervangen te worden
Volgens de gemeente hoeft alleen de toplaag vervangen te worden © 'Marc van Rossum du Chattel'
Volgens de wethouder hoeft niet het hele fietspad gerenoveerd te worden, alleen de toplaag is beschadigd. Het fundament blijkt na boringen nog voldoende sterkte te hebben. Wel geeft de gemeente aan dat er naar ander - en dus waarschijnlijk minder duurzaam - asfaltbeton wordt gezocht om het pad te herstellen. "Er wordt gekeken naar andere materialen, omdat de betonconstructie voldoende sterk is en enkel een afsluitende laag aangebracht dient te worden." De komende weken wordt er verder onderzoek gedaan en worden proefvakken aangelegd. "Dan kan definitief besloten worden welke herstelmethode en welk materiaal ervoor zorgt dat deze schade niet nog een keer optreedt", aldus de wethouder.

Innovatief

In februari noemde de gemeente de aanleg nog een experiment. Het product Rumac wordt al vijf jaar toegepast in Nederland en is daarvoor tien jaar getest, onder andere door TNO. "Als we willen verduurzamen en/of innoveren, ontkom je er soms niet aan om te werken met onzekere parameters", staat er in de brief aan de gemeenteraad. Die bevat ook goed nieuws voor de belastingbetaler, want het herstel is gratis. "Er zijn geen extra kosten voor de gemeente aangezien het werk een garantieperiode heeft van 30 jaar."