Grote vreugde en diepe teleurstelling bij ondernemers na coronapersconferentie

Harold Wennink van restaurant VROEG in Bunnik.
Harold Wennink van restaurant VROEG in Bunnik. © RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - De persconferentie van demissionair minister-president Rutte en demissionair minister De Jonge gisteravond was voor de ene ondernemer een opluchting, en voor de andere een hele bittere pil. Want terwijl kappers en schoonheidsspecialisten weer open kunnen, blijft de horeca dicht. En dus kijken ondernemers compleet anders terug op een persconferentie waar veel van werd verwacht.
Bedrijfsleider Harold Wennink van restaurant VROEG in Bunnik heeft gemengde gevoelens, een dag na bekendmaking van de nieuwe maatregelen. "Ik ben blij dat er weer iets mogelijk is, maar voor de horeca is het nog steeds uitzichtloos en is er geen perspectief."
Horecaondernemers zijn gefrustreerd, aldus Wennink. "We hebben het lang, keurig volgehouden. Maar het wordt steeds uitzichtlozer. Al sinds maart vorig jaar: we waren een van de eerste branches die dicht moesten. en één van de laatste die weer open gaan. Dat voelt niet prettig en daar kan je boos over worden."
Hij snapt dan ook dat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland naar de rechter stapt om een beter steunpakket en heropening af te dwingen. "Je hoopt ergens een signaal te krijgen van: 'Daar is een stip aan de horizon.' Of iets van een exit-strategie voor ons."
Teleurstelling bij restaurants na persconferentie
Tot die tijd probeert VROEG nog wat geld in het laatje te brengen met een goedlopende bakkerij. En er wordt uitgekeken naar de volgende feestdagen. "Met Pasen gaan we voor de afhaal. Dat zal het minimale zijn. Maar je hoopt rond die tijd weer wat met een terras te kunnen of in beperkte mate een restaurant te openen."

Schoonheidsspecialisten

Hoe anders is de stemming even verderop in Bunnik bij schoonheidssalon Beauty Sportief. Eigenaresse Joyce Golverdingen was euforisch toen ze hoorde dat ze weer klanten mocht ontvangen. "Echt geweldig," zegt ze. "Superblij! Ik ben ook echt opgelucht, het was zo'n onzekere tijd."
De onderneemster staan drukke tijden te wachten. "De online boekingen stromen binnen. De telefoon staat roodgloeiend. Dus het gaat goed. De eerste week staat al vol." En al die klandizie is geen overbodige luxe, aldus Golverdingen. "We hebben al een tijdje een webshop maar mijn buffertje is weg. Dat is helaas wel zo. Ik heb ook een loterij georganiseerd. Zo heb ik toch wat geld binnen gesprokkeld. Het was wel harken."
Schoonheidsspecialist heel blij: 'Echt opgelucht'
Want de vaste lasten moesten tijdens de tweede lockdown gewoon betaald worden. Er kwamen zelfs rekeningen bij. "Ik heb ook alweer de facturen binnengekregen van de eerste lockdown. Het is niet gezegd dat we alles maar mochten houden wat we ontvingen. En we waren één dag dicht en ik kreeg meteen de rekening van de eerste lockdown. Dat was 1600 euro die ik moest terugbetalen. Daar was ik wel ziek van. Op zich is het niet erg maar het was wel extra zuur dat we dat op de dag dat we dichtgingen, binnenkregen."
Joyce Golverdingen is blij dat haar schoonheidssalon open kan.
Joyce Golverdingen is blij dat haar schoonheidssalon open kan. © RTV Utrecht