CBR start brommer- en motorexamens weer op: 'Fijn dat ik eindelijk aan de beurt ben'

© RTV Utrecht / Richard Grootbod
PROVINCIE UTRECHT - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) begint vandaag weer met het afnemen van praktijkexamens voor het motor- en brommerrijbewijs. Vanwege de coronamaatregelen was dat de afgelopen maanden niet mogelijk. Inmiddels is het aantal uitgestelde theorie- en praktijkexamens opgelopen tot meer dan 600.000.
Bij Rijschool Hufman in Hooglanderveen gaan de praktijkexamens ook weer van start. Ian is vandaag een van de kandidaten die eindelijk zijn papiertje mag gaan halen. "In oktober heb ik mijn theorie al gehaald, sindsdien ben ik aan het wachten", vertelt hij. "Het is wel fijn dat ik nu eindelijk aan de beurt ben. Een andere vriend van mij is ook nog aan het wachten." Vandaag stapt hij op een Piaggio Zip; eerst voor wat praktijkoefeningen en daarna direct op examen.
Rijschoolhouder André Hufman: "Als leerlingen kunnen rijden, dan is het vaak op de dag zelf 's ochtends beginnen en dan 's middags examen doen. Dan hebben we gewoon een dagcursus. Maar als ze nog nooit op een brommertje hebben gezeten, hebben we de leerlingen het liefst één of twee dagen van tevoren zodat ze de beginselen onder de knie kunnen krijgen."

Achterstanden

Het CBR neemt doorgaans zo'n 1,5 miljoen praktijkexamens per jaar af. Zonder aanvullende maatregelen om de wachttijden te verminderen zal het mogelijk nog jaren duren voor de situatie weer normaal is, schreef verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen vorige week nog in een brief aan de Tweede Kamer. Het bureau komt daarom volgende week met een voorstel voor nieuwe maatregelen.
Door de achterstanden kan het voor rijscholen dus weleens een drukke tijd worden, verwacht ook Hufman. Dat merkt hij zelf deze ochtend ook: zes leerlingen oefenen vandaag rond het terrein van de rijschool en leggen later vandaag het examen af.
Toch gaat zorgvuldigheid boven alles, want het gaat uiteindelijk om de veiligheid. "Het belangrijkste is dat zij veilig kunnen deelnemen aan het verkeer en dat zij leren zelf keuzes te maken. Je mag best vlot rijden, want als je op een doorgaande weg rijdt, heeft het geen zin om 30 kilometer per uur te gaan. Dan zitten de auto's op je achterband. Het is de kunst om in te zien wanneer je wel vlot kan rijden en wanneer rustig."