Drie festivals in één week uitverkocht: 'Nu hopen dat het doorgaat'

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Festivalorganisatoren in de regio hebben zelf een stip op de horizon gezet door te starten met kaartverkoop. Het ene na het andere festival in augustus en september verkoopt uit, zonder de garantie dat de feesten door kunnen gaan. Hoe organiseer je een festival voor duizenden bezoekers in coronaonzekerheid?
Het Utrechtse Elevation Events verplaatste alle festivals die normaal gesproken vóór juni op de agenda staan naar later in de zomer. Te beginnen met Soenda. De seizoensopener gaat van mei naar augustus. Misschien wel als eerste festival van Nederland gingen de kaarten in de verkoop. Binnen een paar uur waren ze uitverkocht.
Smeerboel en Duikboot van Elevation volgden. "We hebben in een week drie festivals uitverkocht, nu hopen dat het doorgaat", zegt Jasper Coenen van Elevation Events.
Soenda.
Soenda. © Soenda Festival - Niels de Vries
"Op een gegeven moment is het een kwestie van denken: jongens, we denken dat het door kan gaan en dan kan je ook perspectief bieden aan jezelf", vertelt Sijmen Stronks van het Amersfoortse Kultlab, dat onder meer Into the Woods in het portfolio heeft.
Dat festival verkocht ook uit in de tijd waarin een festivalbezoeker een raketje wegslobbert. Het zorgde op facebookpagina's voor geïrriteerde reacties van mensen die achter het net visten, precies zoals dat voor corona ook ging. "Zelfs dát vond ik nu leuk", zegt Stronks.
Krijg je een vergunning? Kunnen artiesten nog? Met welke andere festivals concurreer je? Een festival verplaatsen gaat niet zomaar. Voor Soenda werd het 28 augustus, twee weken later is Smeerboel. "Dat hadden we liever ook niet zo dicht op elkaar gewild", zegt Coenen. "Ook Mysteryland is op die dag, ons eigen festival Duikboot is dan ook. We hebben een inschatting gemaakt, en die was goed want allebei zijn ze uitverkocht."
Kultlab hoefde Into the Woods niet te verplaatsen. "Wij zitten altijd in het tweede weekend van september. Dan voel je aan wat er aan perspectief is: het garantiefonds komt eraan en het vaccineren. Dat was voor ons voldoende om door te gaan."
Into the Woods
Into the Woods © Into the Woods / Kultlab
Maar Stronks ziet ook dat het druk wordt dat weekend. In Amsterdam is DGTL (normaal april), Smeerboel is in Utrecht en in Spaarnwoude het reusachtige Awakenings (normaal in juni). "Achter de schermen komt er nieuwe problematiek bij kijken. Hoe doe je dat met leveranciers? Kan iedereen de kwaliteit waarborgen waar die voor staat?"
Het is ook maar de vraag hoe al die leveranciers uit de coronacrisis zijn gekomen. Stronks: "De wereld ziet er voor sommige partijen anders uit, maar er is voldoende tijd om dat te organiseren."
De Utrechters van Elevation besloten aan het begin van de corona-uitbraak al snel: we maken geen externe kosten meer. Dus werden er geen contracten getekend met bijvoorbeeld de tentenbouwer. "Omdat we niet meer verzekerd zijn, staat alles bij leveranciers er met potlood in. Daarom is dat garantiefonds zo belangrijk. Anders hebben leveranciers en zzp'ers ook geen inkomsten." Dat garantiefonds is een plan van het kabinet om gemaakte kosten van festivals te dekken, mochten ze toch niet door kunnen gaan. Zo kunnen organisatoren wel aan de slag.
Smeerboel
Smeerboel © RTV Utrecht / Peter Knieriem
Coenen: "De meeste voorbereidingen zijn voor jullie niet zichtbaar." Plannen over veiligheid, eerste hulp, het geluid en het licht liggen al lang klaar. "Heel veel werk begint al een jaar van te voren. Onze programmeur begint in het najaar al met boeken van artiesten. Die moeten nu allemaal verplaatst worden. Met vijftien festivals ben je daar ook druk mee."
Ook in Amersfoort ligt de blauwdruk al klaar. "Onze planvorming is voor een groot deel wel gereed. Niet dat we nu rond de tekentafel staan om te kijken hoe we alles gaan invullen. Dat weten we al."
Toch zullen de voorbereidingen chaotischer verlopen dan normaal. "De aanloop is een stuk korter", zegt Stronks van Kultlab. "Hoe gaan we daar mee om? Door nu al afspraken te maken en met z'n allen goed nadenken over hoe we dat gaan doen als er groen licht is. We weten, of hopen, dat er groen licht gaat komen."

Hoofd boven water

"We hebben wel met de handen in het haar gezeten, vooral aan het begin van de coronacrisis, zegt Coenen. "Toen het uitbrak dachten we: misschien gaat Soenda nog wel door. Dat was in februari en in mei zou Soenda zijn."
Ondanks dat de coronacrisis veel langer duurt dan geacht, hebben beide bedrijven geen medewerkers hoeven laten gaan. Wat dat betreft zijn vooral zzp'ers en medewerkers met nul-urencontracten de dupe, voor hen is geen werk.
Coenen: "Je ziet twee typen ondernemers: je hebt er bij die niks doen, misschien wel noodgedwongen om zo min mogelijk kosten te maken. En je heb er die wat actiever zijn, zoals wij."
Elevation stopte bijvoorbeeld meer energie in het verder ontwikkelen van plannen in de horeca. Kultlab zocht het in de creatieve hoek: ze openden Camping Kallemaan en begonnen een initiatief om kunstenaars met ze veel samenwerken in de etalage te zetten. "Mooiste is toch wel die camping, die had zonder corona niet bestaan. Nu is dat een blijvertje dus dat is heel leuk."
"Maar de drang om weer te beginnen is ongelofelijk. Wij zijn een evenementenbureau en we brengen mensen bij elkaar. Dat heeft nu bijna een jaar stilgestaan", zegt Stronks.
Coenen: "Iedereen hoopt dat het normale leven zo snel mogelijk terug keert. Maar wij net iets harder."