Docente Céline bedacht een motivatiedag voor haar examenleerlingen in coronatijd

UTRECHT - De coronatijd is voor niemand leuk. Ook niet als je op de middelbare school zit. Want stel je voor: je hebt net een halfjaar online les achter de rug, het is onzeker of je lessen door blijven gaan én je moet je eindexamen halen. Veel leerlingen hebben het er dan ook moeilijk mee, constateerde docent en mentor Céline Rensen van het Bonifatiuscollege in Utrecht. Zij bedacht een motivatiedag om de leerlingen een steuntje in de rug te geven.
Céline geeft bedrijfseconomie op het Boni en is ook mentor van een havo 5 klas. Ze ziet hoe haar leerlingen dit jaar worstelen met hun motivatie en zelfvertrouwen. Céline denkt dat dat komt doordat ze vorig schooljaar niet echt hebben kunnen bewijzen dat ze thuishoren in havo 5. "Normaal piekt een havo-leerling altijd in het laatste kwart. En dat laten ze aan iedereen zien: 'zie je wel, ik kan dit'. Door het uitvallen van de reguliere lessen en het wegvallen van toetsen, hebben ze dat afgelopen jaar niet ervaren."
Om wat te doen aan de steeds meer hangende koppies die ze in de klas zag, organiseerde Céline voor alle havo 5 leerlingen drie workshops. De leerlingen voerden opdrachten uit en gingen met elkaar in gesprek onder de begeleiding van verschillende motivatiesprekers, waaronder Joep van Deudekom. Het was een verrassing van de docent voor de leerlingen, die niet van deze workshops wisten.
Nu is het dus alleen georganiseerd voor de leerlingen uit havo 5, maar als het aan Céline ligt is dat niet de enige groep die dit kan gebruiken. ''Ik dacht in de ochtend: de noodkreet is er nu door de situatie, maar toen ik zag wat het met de kinderen deed is het mooi om het voor elke lichting in te zetten. We moeten dan denken over een breder perspectief, maar het is het denken waard.''