Boodschappenbezorgers blijven groeien, ook dankzij corona

UTRECHT - Als het aantal coronabesmettingen toeneemt, wordt het in de distributiecentra van Picnic ook drukker. De online supermarkt heeft inmiddels vijf distributiecentra in de provincie, maar kan de vraag alsnog nauwelijks aan. Volgens de consumentenbond zijn er de afgelopen maanden een kwart miljoen gebruikers van boodschappenbezorgdiensten bijgekomen.
Kritiek is er ook: klanten willen meer bezorgmomenten
"We zitten elke dag bijna vol", zegt Tim van den Berg, hoofd distributiecentra van Picnic. De groei was er al, zegt Van den Berg, maar mensen weten de app van Picnic nog meer te vinden als het aantal coronabesmettingen stijgt en de maatregelen strenger worden. "We zien gelijk een piek in onze app, en we merken het gelijk op de werkvloer dat het drukker wordt."
Ook andere bezorgservices zijn drukker door corona. Volgens de consumentenbond zijn er 250.000 klanten bijgekomen in een paar maanden tijd. Uit een enquête onder panelleden van de consumentenbond blijkt dat bijna een derde van de nieuwe gebruikers dat vooral doet door de coronamaatregelen. Wie boodschappen thuis laat bezorgen hoeft geen mondkapje op, geen drukke supermarkt in en hoeft zich geen zorgen te maken over hoe druk het binnen is.
Van den Berg van Picnic hoopt dat de coronaklanten ook na de crisis blijven plakken. Hij denkt van wel: het bedrijf groeide immers al, corona heeft dat versterkt. "Daardoor konden we sneller mensen aannemen en deze locatie opzetten."
"De meeste mensen zijn heel tevreden over het onlineboodschappen doen", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Dus er zullen er vast wat blijven hangen. Maar ongeveer een kwart zegt: ik doe het nu om de drukte te vermijden, omdat ik graag thuis wil blijven, maar in de toekomst verwacht ik toch dat ik er weer minder of helemaal geen gebruik van zal maken."