Vakantie vieren in eigen regio: 'Utrecht heeft alles wat je zoekt in een vakantiebestemming'

© Unsplash
UTRECHT/AMERSFOORT - De Dom, de Utrechtse grachten en de musea zijn plekken die in de zomermaanden veel toeristen naar de stad trekken. Veel buitenlandse toeristen ook. Maar deze zomer zal het een stuk rustiger zijn, vooral met die laatste groep. Sterker nog: Utrecht gaat zich vooral richten op de toerist... uit éigen stad.
Utrechters laten zien waarom hun stad zo leuk is. Dat is de intentie van de campagne 'Vakantie in ons stadsie' van Utrecht Marketing, die volgende maand ingaat. De campagne richt zich vooral op de eigen inwoners en mensen uit de regio. Later, als het weer wat rustiger wordt wat betreft de coronacrisis, zal ook de rest van het land 'verleid worden om vakantie te vieren in ons stadsie', zegt Utrecht Marketing. Volgende maand lanceert de organisatie een bijbehorende website waarop allerlei activiteiten gedeeld worden.
Om de buitenlandse toerist zitten ze in Utrecht dit jaar iets minder te springen. Mandy Vermeer van Utrecht Marketing legt uit waarom. "Ze zijn natuurlijk welkom, maar wij gaan ze niet actief naar de stad proberen te halen. Het heeft ook niet zoveel zin, want mensen zijn zelf ook terughoudend. Daarnaast blijven veel Nederlanders in eigen land en dus richten we ons daarop."
De Domtoren, die inmiddels helemaal in de steigers staat, is één van de toeristische trekpleisters van Utrecht.
De Domtoren, die inmiddels helemaal in de steigers staat, is één van de toeristische trekpleisters van Utrecht. © RTV Utrecht / Sadettin Canbay

ANDERHALVE METER

Ook Amersfoort legt de focus dit jaar meer op de Nederlandse toerist. De Keistad mag dan wel geen Utrecht zijn, ook daar merken ze dat ze de laatste jaren steeds populairder zijn bij toeristen, ook uit het buitenland. "Maar dit jaar hebben we minder marketingcampagnes in het buitenland", zegt Dennis Sille van Amersfoort Citymarketing. "We hebben niet op beurzen gestaan in landen als Duitsland en België. We richten ons nu niet op het halen van de buitenlandse toerist naar Amersfoort."
In de stad zijn ze nu vooral bezig met het beheersbaar houden van het huidige toerisme en tot nu toe gaat dat goed. Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen wordt het al iets drukker, maar er hebben zich nog geen problemen voorgedaan. "Amersfoort heeft een oude binnenstad met smalle straten. De vraag is of iedereen hier veilig kan lopen en of de anderhalve meter afstand kan worden gehouden", zegt Sille. "Om de binnenstad wat meer vrij te houden vragen we bezoekers en inwoners bijvoorbeeld om daar niet met de fiets te komen. Daarom zijn aan de rand van het centrum extra fietsparkeerplaatsen gemaakt."

'GA MEER ONDERNEMEN IN EIGEN STAD'

Utrechtse ondernemers missen de reuring in de stad en willen graag dat het weer wat drukker wordt. Daarom bedacht Utrecht Marketing een campagne om de mooie en leuke bezienswaardigheden van de stad extra onder de aandacht te brengen. Daarvoor mikken ze in eerste instantie op de inwoners zelf, ook al is het voor hen dichtbij huis. "We willen de manier van denken veranderen die mensen hebben ten opzichte van hun eigen stad. We willen hen uitnodigen om meer activiteiten te gaan ondernemen in hun eigen woonplaats of regio."
Volgens de ANWB is Amersfoort een 'te ontdekken parel' in eigen land
Volgens de ANWB is Amersfoort een 'te ontdekken parel' in eigen land © RTV Utrecht
Dat geldt ook voor Amersfoort. "We hebben meer Nederlandse toeristen dit jaar. Mensen gaan nu op vakantie in eigen land en ze maken meer korte tripjes", zegt Sille. "Natuurlijk hopen we dat er dit jaar weer veel belangstelling is voor Amersfoort, maar dan vooral uit Nederland. De ANWB noemde Amersfoort onlangs nog een 'te ontdekken parel' in eigen land." En daar is Sille het mee eens.
Beide steden willen bij de mensen een vakantiegevoel opwekken. "In Utrecht is dat niet zo moeilijk", zegt Vermeer. "De stad heeft alles wat je zoekt in een vakantiebestemming en dat gaan we zichtbaar maken met de campagne 'Vakantie in ons stadsie'." Daarnaast werken ze in Utrecht met landenthema's, zoals Duitsland, Italië en Frankrijk. "Dat zijn handige kapstokjes voor ondernemers of culturele instellingen zodat ze mee kunnen doen met de campagne. Zij kunnen nadenken over producten, arrangementen of speciale programmering die met die landen te maken hebben."

SPAANSE TAPAS EN ITALIAANSE PIZZA

Zo hebben zich inmiddels al hotels gemeld, waar gasten een Spaans arrangement kunnen boeken en de Grachten Galerie licht de sardientjes-kunst van een Franse kunstenaar uit. "We hebben niet de mogelijkheid als sardientjes op elkaar te zitten maar de Franse kunstenaar Ortaire de Coupigny laat dit wel zien in kunstvorm. Alsof je zo uit de Supermarché stapt en het strand op loopt", zo luidt de promotie. Horecagelegenheden houden bijvoorbeeld Italiaanse avonden, waar je pizza kan eten, gebakken in een houtoven. Of je dompelt je onder in Spaanse sferen met tapas en sangria.
Op visitamersfoort.com wil ook Amersfoort de inwoners laten zien hoe je een vakantiegevoel kan creëren terwijl je thuis bent. In blogs vertellen Amersfoorters over hun favoriete plekken in de stad, waar je lekker kan eten en drinken en hoe je daarmee ook lokale ondernemers steunt. En ook hier blijkt Spanje populair.
In Amersfoort trekt de Koppelpoort veel bezoekers
In Amersfoort trekt de Koppelpoort veel bezoekers © RTV Utrecht