Nieuwe wijk Wisselspoor wordt 'stoer stukkie Utrecht' midden in de stad

UTRECHT - Utrecht gaat opnieuw een groot aantal nieuwe woningen bouwen, zo werd vandaag bekend gemaakt. Het gaat om een gebied dat bekend staat als de 2e Daalsedijk. Er komen bijna 1200 woningen in een wijk die autoluw moet worden.
Nieuwe woningen 2e Daalsedijk
Het eerste deel van de nieuwe wijk is al voorzichtig in aanbouw, in het noorden van het terrein komen 122 huizen. Vandaag werden de plannen gepresenteerd voor de volgende drie delen. Projectontwikkelaar Henri van Dam heeft er duidelijk zin in als hij zegt: "Dit wordt een stoer stukkie stad". Het gebied is ingeklemd tussen de treinsporen naar Amsterdam en Amersfoort en de 2e Daalsedijk.

NAPOLEON

Het gebied kent een rijke historie. Rond 1100 was de 2e Daalsedijk de enige weg van Utrecht naar Amsterdam. Dat duurde 700 jaar, tot Napoleon in 1812 opdracht gaf om de kaarsrechte Amsterdamsestraatweg aan te leggen. Later kreeg het gebied zijn verbinding met de hoofdstad terug, toen het spoor tussen Utrecht en Amsterdam er doorheen kwam te lopen.
De nieuwe wijk telt zo'n 1200 woningen
De nieuwe wijk telt zo'n 1200 woningen © Gemeente Utrecht
Met het spoor kwam er ook industrie. De NS had er een aantal werkplaatsen, zo werden er wissels gemaakt. De nieuwe wijk leent er zijn naam aan: 'Wisselspoor'. De industrie verdween al tientallen jaren geleden, maar liet wel zijn sporen achter. Er staan nog veel oude loodsen, die je met een beetje fantasie monumentaal kan noemen. De loodsen blijven bestaan en worden geïntegreerd in het project.
Autoluw verdraagt geen Bruinsma
Henri van Dam - Projectontwikelaar Synchroon
Die loodsen worden nu gebruikt door allerlei hippe bedrijven en horeca. Die uitstraling moet de wijk ook krijg: stoer en industrieel. Maar vooral ook hip, waar geen ruimte is voor de auto. De hele wijk wordt autoluw, net zoals de Merwedekanaalzone en het Stationsgebied. Voor woningzoekenden met een auto is er eigenlijk geen plek, de openbare ruimte wordt groen en autovrij.

OEFENTERREIN

Autorijschool Bruinsma heeft in het gebied zijn oefenterrein. Menig beginnend motorrijder heeft er zijn eerste nerveuze meters gereden. Maar Bruinsma past niet binnen het hippe imago van de wijk. Of zoals projectontwikkelaar Van Dam het verwoordt: "Autoluw verdraagt geen Bruinsma". En dus zal de rijschool op zoek moeten naar een andere locatie.
Wie er wel een plek krijgen, zijn mensen met een kleine beurs. 30% van de woningen is bedoeld voor sociale huur. Dat zullen niet de ruime eengezinswoningen zijn, die tegen de 2e Daalsedijk aan gebouwd worden, maar eerder een appartement in één van de dertig meter hoge woonflats die tegen het spoor aan komen.

GLAZEN BOL

Door de wereldwijde lock-down na het opduiken van het coronavirus dreigt een mondiale economische crisis. Een crisis die dieper zal zijn dan de bankencrisis van twaalf jaar geleden, vrezen deskundigen. Destijds waren er ook plannen voor het gebied, maar door de economische malheur werden die schielijk in de ijskast geparkeerd.
Nu nog verpauperd, straks een nieuwe wijk
Nu nog verpauperd, straks een nieuwe wijk © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Wethouder Klaas Verschuure (D66) is niet bang voor een herhaling van dat scenario: "We hebben geen glazen bol," zo benadrukt hij. "Maar als we één ding zien de afgelopen jaren is dat de woningnood tijdens de vorige crisis is doorgegaan. En dus moeten we niet vertragen vanuit de gemeente als het gaat om woningbouw." Hij heeft dan ook veel vertrouwen in het slagen van het project. In 2026 moet de laatste woning opgeleverd worden.