UStad UStad UStad UStad

- advertentie -
- advertentie -

Proef op 't Goylaan Utrecht vroegtijdig beëindigd

UTRECHT - Een proef om de doorstroming op de 't Goylaan in Utrecht te verbeteren is voortijdig beŽindigd. Dat komt omdat na drie weken al voldoende gegevens verzameld waren, zegt wethouder Kees Diepeveen na vragen van de SP. Twee weken geleden stelde de partij al vragen over de proef, toen zei het college niets over een vroegtijdig einde.

De 't Goylaan is de eerste stadsboulevard in de stad. Om de groei van het autoverkeer af te remmen moeten vierbaanswegen in de stad omgebouwd worden tot tweebaans boulevards, met meer ruimte voor fiets en voetganger. In de praktijk van de 't Goylaan blijkt het niet goed uit te pakken.

Om de doorstroming te verbeteren zijn de stoplichten op de kruising met de Constant Erzeijstraat vervangen door een verkeersplein. Maar dat plein blijkt gevaarlijk, er gebeuren relatief veel ongelukken en de Utrechters ervaren het punt als gevaarlijk. Het plein gaat dan ook binnenkort weer op de schop.

Ondanks de aanleg van het plein is de doorstroming op de laan nog steeds onvoldoende, en daarom werden op proef ook de verkeerslichten op een andere kruising uitgezet. Daarvoor in de plaats kwamen verkeersregelaars, tot verbazing van de SP. Die proef zou drie maanden duren, maar zover kwam het niet, de proef is na drie weken al beŽindigd. En ook nu is de SP verbaasd.

Wethouder Kees Diepeveen (GroenLinks) legde uit dat er twee redenen zijn om te stoppen met de proef. Ten eerste waren er in die drie weken voldoende gegevens verzameld. Maar daarnaast bleek door de proef dat het langzame verkeer erg veel moeite had om de straat over te steken. Dat is opvallend, omdat ťťn van de argumenten om de 't Goylaan om te bouwen van een vier- naar tweebaansweg was om juist die oversteekbaarheid te vergroten.

Volgens Diepeveen heeft het uitzetten van de verkeerslichten positieve effecten op de doorstroming, maar moet er nog een oplossing gevonden worden om de oversteekbaarheid te vergroten. De SP twijfelde openlijk over die uitleg van de wethouder. Tim Schipper gaf aan dat de verkeerslichten werden vervangen door verkeersregelaars, die het verkeer vaker en langer tot stoppen brachten, dan dat de verkeerslichten deden.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -