Brunner door de Bocht: Steeds meer keuze in autobrandstoffen

Met een molecuul wordt de werking van waterstof uitgelegd.
Met een molecuul wordt de werking van waterstof uitgelegd. © RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Er is steeds meer aanbod in brandstofsoorten bij tankstations. De een is schoner dan de ander, maar niet elke brandstof is geschikt voor elke auto. Stickers op de pomp zelf geven aan welke brandstof je daar kunt tanken. Maar wat betekenen die cijfers en letters op de stickertjes eigenlijk?
Chemicus Bert Weckhuysen van de Universiteit Utrecht legt uit: "De ronde brandstofstickertjes met een E erin zijn de benzinesoorten. Het getal erbij geeft aan hoeveel bio-ethanol erbij gemengd kan zijn. E10 bijvoorbeeld is benzine waar tot maximaal 10 procent aan duurzame bio-ethanol in kan zitten. De brandstofstickers voor diesel hebben een vierkante vorm met de letter B. En voor gas is het een ruitvorm."
Bij de pomp is het goed opletten welke brandstof er geschikt is voor je auto.
Bij de pomp is het goed opletten welke brandstof er geschikt is voor je auto. © RTV Utrecht

TOEVAL

Edo vraagt zich af hoe het eigenlijk zo gekomen is dat we benzine zijn gaan gebruiken als autobrandstof. Weckhuysen: "Dat we gekozen hebben voor massaal gebruik van benzine is eigenlijk een beetje een toeval geweest. Zo'n honderd jaar geleden gebruikte men de petroleum voor verlichting. Toen werd er elektriciteit uitgevonden en had men de petroleum dus over. In diezelfde tijd ging men de auto massaal produceren en was het makkelijk de petroleum als brandstof voor de auto te gaan gebruiken. Ondanks dat er toen zelfs al een elektrische auto was uitgevonden."
De reden dat we daar niet mee door zijn gegaan, is volgens Weckhuysen dat de batterij niet sterk genoeg was. "Met dat probleem kampen we nu nog steeds. Grote trucks en vliegtuigen zullen nog lange tijd op fossiele brandstoffen moeten lopen omdat de batterijen voor elektrische of waterstof auto's gewoon nog niet groot genoeg zijn. Voor stadsverkeer en kleine afstanden zal de elektrische auto wel steeds meer de overhand nemen."

WATERSTOF

Nog steeds zijn benzines en diesels vervuilend. Een van de schonere opties kan een auto op waterstof zijn. Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat wil flink investeren hierin en in Utrecht komen twee waterstof-vulstions. "Waterstof zal zeker een oplossing zijn maar of het de brandstof van de toekomst is dat weet ik niet zeker", zegt Weckhuysen.
"Uiteindelijk zal het gaan om welke motor de minste CO2, stikstof en fijnstof uitstoot. Dan praten we niet meer over diesel, benzine, elektra of waterstof maar over welke auto je hebt."
Bekijk hier de hele uitzending over autobrandstoffen.
Brunner door de Bocht: Autobrandstoffen.