UStad UStad UStad UStad

U-OV: 'De trams zijn te oud, we wachten met smart op nieuwe'

1/2
UTRECHT - Defecte trams, wisselstoringen, ijzel op de bovenleiding; tramreizigers in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein krijgen veel te verduren. Vanochtend was er een verstoring bij stadscentrum Nieuwegein. Volgens vervoerder U-OV was er een tram kapot.

Reizigers zijn de verstoringen behoorlijk beu. "Ik word er een beetje moe van en ik denk dat heel veel mensen het zat zijn", zegt Diana Haaksman-Barten, die als secretaresse in het Antonius Ziekenhuis Nieuwegein werkt. "Het is alweer de derde keer in twee weken dat het misgaat."

Ook vanochtend stond er weer eens een kapotte tram in Nieuwegein, met vertragingen tot gevolg.


PATIňNTEN

Vooral voor patiŽnten vindt ze het heel vervelend. "Zij kunnen gewoon amper in het ziekenhuis komen. Bij de balie hoor ik ook regelmatig patiŽnten zeggen dat ze te laat zijn, omdat de tram weer eens niet reed. Je kunt ook met de bus, maar dan moet je overstappen en een stuk lopen van de halte naar het ziekenhuis. Veel patiŽnten zijn slecht ter been en dan is tien minuten lopen met een rollator niet fijn."

VEROUDERDE TRAMS

Vervoerder U-OV is op Twitter klip en klaar over de oorzaak van de problemen van vanochtend. "De rek is eruit bij de trams. Ze zijn te oud. We wachten met smart op de nieuwe trams die in 2020 gaan rijden." Tot die tijd wordt het "roeien met de riemen die we hebben", aldus U-OV.

De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor de tram en liet in 2017 al weten uit dat de storingsgevoeligheid toe zou kunnen nemen. De huidige trams dateren immers uit 1983 en een tram gaat gemiddeld dertig jaar mee. Met een revisieprogramma is de levensduur verlengd met enkele jaren. Toch wordt het steeds moeilijker om voor de verouderde techniek waarop de trams rijden onderdelen te vervangen. In 2020 moeten de nieuwe trams van U-OV op alle trajecten rijden. Er zijn dus nog een aantal maanden te overbruggen.


"Die oude krengen hadden tien jaar geleden al vervangen moeten worden. Kortzichtig denken van de provincie Utrecht en destijds nog de BRU", zegt twitteraar Gerwin. Sommige reizigers zeggen zelfs problemen te krijgen op het werk.


"Een gebed zonder end", schrijft Ansado. "Waarom sta ik hier niet van te kijken...is steeds weer wat. Beter onderhoud een idee? En de winter komt er aan dus ben je al te laat." "Waarom niet eerst nieuwe trams aangeschaft en daarna pas Uithoflijn aangelegd?", reageert twitteraar Birgit.


Bij veel reizigers bestaat het beeld dat de trams steeds vaker niet rijden. Kijkend naar de verstoringen en incidenten in de afgelopen drie maanden wordt duidelijk dat de oorzaken divers zijn.

EEN OVERZICHT

- 2 december, defecte tram bij stadscentrum Nieuwegein
- 21 november, na aanrijding geen trams tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal
- 20 november, tramverkeer verstoord door ijzelvorming op bovenleiding
- 2/3 november, geen trams door problemen met seinen en wissels na stroomstoring
- 21 oktober, tramverkeer vertraagd door storing van verkeerslicht
- 16 oktober, tramverkeer Utrecht-P+R Westraven verstoord na aanrijding
- 14 oktober, trams vallen uit door boerenprotest
- 8 oktober, tramverkeer gestremd vanaf Kanaleneiland naar Utrecht.
- 4 oktober, tramverkeer verstoord na aanrijding 5 Meiplein
- 2 oktober, tramuitval in Utrecht door wisselstoring
- 30 september, vanwege een seinstoring geen tramverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal.
- 23 september, door een stroomstoring zijn enkele slagbomen bij de overgangen in IJsselstein dicht
- 9 september, verstoring rond Utrecht Centraal door kapotte tram en defecte bovenleiding
- 4 september, wisselstoring op Jaarbeursplein

De provincie kan begrip opbrengen voor reizigers die in de kou staan te wachten op een tram die niet komt. "Maar we benadrukken wel dat de verstoringen lang niet altijd te maken hebben met de oude trams", zegt een woordvoerder. Wat volgens de provincie meespeelt bij de negatieve beeldvorming, is dat de storing van een tram een veel grotere impact heeft dan die van - bijvoorbeeld - een bus. Als een tram uitvalt, slaat dit al snel door naar de achteropkomende ritten. Passeren is niet mogelijk en de trambaan heeft slechts twee takken: Nieuwegein-Zuid en IJsselstein.

De provincie Utrecht heeft met vervoerder U-OV prestatieafspraken. De tram naar Nieuwegein en IJsselstein presteerde vorig jaar met een uitvalspercentage van 0,35 procent beter dan in 2017, blijkt uit een jaarrapportage van de provincie. Maar in de rapportage staat ook: "Er zijn nog te veel technische problemen met de traminfrastructuur." De cijfers over 2019 zijn vooralsnog niet bekend.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Advertentie
1
Advertentie
2
Advertentie
3
Advertentie
4
Advertentie
5
Advertentie
6

Nieuwsoverzicht