UStad UStad UStad UStad

Stuntprijzen op Black Friday: 'Ketens spelen in op gevoel van schaarste'

1/3
PROVINCIE UTRECHT - Kerst- of sinterklaasinkopen doen? Vandaag is de ideale dag: het is Black Friday en dat betekent dat winkels stunten met flinke aanbiedingen. Toch is niet iedereen fan van de uit Amerika overgewaaide prijzenstunts. Zo organiseren Utrechtse kringloopwinkels Green Friday als tegenhanger en bestaan er onder consumenten twijfels over of de aanbiedingen wel zo groots zijn als winkeliers doen voorkomen.

"Black Friday is ergens in 2014 of 2015 komen overwaaien uit Amerika", vertelt marketingdeskundige Ronald Voorn, docent in de psychologie en beïnvloeding van consumentengedrag aan de Hogeschool Utrecht. In de Verenigde Staten geldt Black Friday als de dag na Thanksgiving. Op deze vrijdag hebben veel werknemers vrij en winkeliers willen hen met aantrekkelijke aanbiedingen naar hun winkels lokken voor de kerstinkopen.

"Enkele jaren geleden gingen er voor het eerst van die filmpjes uit Amerika viral op internet, waarin je mensen struikelend over elkaar heen ziet vallen om een item te bemachtigen. Toen dachten winkeliers, en dan met name de grote onlineketens: dat kunnen we hier ook doen. Zo is die hype naar Nederland overgewaaid, en die wordt steeds groter", vertelt Voorn.

SCHAARSTE-EFFECT

Het effect van Black Friday is volgens Voorn te vergelijken met de 'Drie Dwaze Dagen' van warenhuis De Bijenkorf, in de volksmond beter bekend als de 'Dolle Dwaze Dagen'. Voorn: "Er wordt een gevoel van schaarste gecreëerd, door mensen het idee te geven dat ze slechts een beperkte tijd hebben om hun aankoop goedkoop te scoren. Daar wordt tijdens zulke dagen op ingespeeld."

Toch vragen sommige consumenten zich af of de Black Friday-kortingen altijd echt zo bijzonder zijn als winkeliers doen overkomen. "Je hoort verhalen van consumenten die een aanbieding zien bij bijvoorbeeld een elektronicawinkel als Bol.com of Coolblue, en dan blijkt er uiteindelijk slechts 100 euro prijsverschil te zitten tussen het originele product en de 'superaanbieding'. Dan is het gewoon een lokkertje. Een gouden les voor consumenten is dan ook: als je voelt dat je gretig wordt, doe dan even een stapje terug en vergelijk eerst goed de prijs bij andere aanbieders", aldus Voorn.


Sowieso is niet iedereen is blij met al dat marketinggeweld, waar met name de grote ketens op inspelen. Zo komen kringloopwinkels met een tegenhanger: Green Friday. De dag is bedoeld om mensen te stimuleren om duurzamer te leven, aldus Irma van Kooten van Kringloopwinkel De Sirkel in Maarssen. "Green Friday is het perfecte alternatief voor liefhebbers van shoppen en voordeelstunts. Bij elke kilogram aan hergebruikte spullen krijg je gratis een kilogram aan besparing van CO2-uitstoot."

SINGLES DAY

Ondanks de aversie die kleinere ondernemers en mensen die zich zorgen maken over het klimaat hebben, lijkt het er voorlopig niet op dat Black Friday uit Nederland verdwijnt. Sterker nog, misschien komen er wel nieuwe uit het buitenland overgewaaide stuntdagen aan.

"In China is niet lang geleden, op 11 november, Singles Day gevierd. Dat wordt door de grote Chinese retailer Alibaba georganiseerd. Binnen één dag werd een omzet van 38 miljard euro behaald, een gigantisch bedrag. Het is een verzonnen feestdag, speciaal voor singles. Daar zijn er in China nogal wat van, vanwege het mannenoverschot door de in 1979 ingevoerde eenkindpolitiek." Of we Singles Day binnen enkele jaren ook in Nederland kunnen verwachten? "Het zou zomaar kunnen", lacht Voorn.

Green Friday bij de kringloopwinkel in Maarssen


Green Friday bij de kringloopwinkel in Maarssen


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Advertentie
1
Advertentie
2
Advertentie
3
Advertentie
4
Advertentie
5
Advertentie
6

Nieuwsoverzicht