UStad UStad UStad UStad

Brunner door de Bocht: Edo test nieuwe bewegwijzeringsborden

1/3
DE BILT - De Nederlandse bewegwijzering bestaat 125 jaar. In 1894 werd de eerste houten paal met verwijzingen geplaatst om de weg te wijzen. En het is dit jaar ook de 100ste verjaardag van de fietspaddenstoel.

Piet Stolk van de NBd legt Edo uit wat de huidige bewegwijzeringsdienst allemaal wel en niet doet. "Inmiddels is er veel veranderd: er zijn veel wegen bijgekomen en daar moet de bewegwijzering natuurlijk op aangepast worden", aldus Piet. "Wat ook een grote verandering is geweest sinds de jaren '90 is de komst van retro-reflecterend materiaal. Op die borden zit een folie die het licht van je koplampen weerkaatst en dan kun je het bord lezen." Edo: "Dat scheelt ook weer een hoop energie." Piet: "Tegenwoordig zit er in de borden licht via stroomkabels en ook led. We zijn nu ook bezig te onderzoeken of dat met zonnepaneeltjes kan, we denken zeker ook aan innovatie op dit gebied."

Dus jij gaat bedenken hoe we van A naar B komen."
Edo Brunner

NIEUWE BORDEN

Voor de snelfietsroute tussen Utrecht en De Bilt wordt er getest met nieuwe borden. Edo en Piet fietsen een stukje van de testroute. Piet: "Ja, je kunt je voorstellen dat als je met snelheden van 15 km per uur op zo'n mast met borden komt aanrijden dat je leestijd heel anders is dan dat je met 35 of 40 km per uur komt aanrijden." Het kan dus zijn dat er meer borden met grotere letters in andere kleurstellingen gemaakt moeten worden of dat de borden op een andere plek op de route geplaatst gaan worden.

 Piet Stolk van de Nationale Bewegwijzeringsdienst laat Edo een testroute zien. Piet Stolk van de Nationale Bewegwijzeringsdienst laat Edo een testroute zien. | Foto: RTV Utrecht

UNIFORM

Paul van Schagen is adviseur van de NBd en bedenkt hoeveel borden er waar moeten komen om het doel (de plaats) zo snel en veilig mogelijk te bereiken. Edo: "Dus jij gaat bedenken hoe we van A naar B komen? Ga je daarvoor dan ook op de locatie zelf kijken?" Paul: "Jazeker, ik kijk hoe het plan van A naar B eruit moet komen te zien, maar daarnaast doe ik ook het ontwerp van de borden. We proberen alles zo uniform mogelijk te houden dus ik kan natuurlijk geen gekke dingen doen." Vaste regels zijn bijvoorbeeld: wit op blauw voor algemene autoborden, zwart op wit voor bestemmingen die geen plaatsnamen zijn, rood op wit voor fietsers en groen op wit voor landelijke fietsroutes.

Om de hele uitzending te kijken klik hier:

Brunner door de Bocht: Bewegwijzering


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Advertentie
1
Advertentie
2
Advertentie
3
Advertentie
4
Advertentie
5
Advertentie
6

Nieuwsoverzicht