UStad UStad UStad UStad

Gratis parkeren in IJsselstein om 'spookstad' te voorkomen

IJSSELSTEIN - Automobilisten kunnen in IJsselstein vanaf komend jaar de eerste twee uur gratis parkeren in parkeergarages. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond besloten. Het besluit moet de binnenstad aantrekkelijker maken. "De binnenstad heeft het immers zwaar", zegt wethouder Mark Foekema (LDIJ), doelend op de winkelleegstand in IJsselstein. "We moeten onze stad redden."

Op dit moment kost parkeren in de garages Overtoom en Eiteren 1,35 euro per uur. De gemeente verhoogt dat tarief naar 1,60 euro, maar maakt de eerste uren dus gratis. IJsselstein hoopt daarmee meer bezoekers naar de binnenstad te trekken. "We hebben mensen uit de regio nodig die hierheen komen. Hiermee lok je die bezoekers en helpen we de ondernemers overleven", zegt Foekema.

SPOOKSTAD

Fractievoorzitter Ronald Koehorst van LDIJ sluit zich daarbij aan. Als er nog meer winkels leeg komen te staan, wordt IJsselstein straks een spookstad, waarschuwt hij. Het gedeeltelijk gratis parkeren was een stokpaardje van de LDIJ in verkiezingstijd. Koehorst laat tijdens de vergadering dan ook geregeld van zich horen. "Vertel me in welke gemeente dat werkt!", roept hij fel naar collega-raadsleden van het CDA en D66, die met het alternatieve plan komen om juist het derde en vierde uur parkeren gratis te maken. Een concreet antwoord blijft uit.

Koehorst hamert net als veel andere raadsleden op de wens van IJsselstein voor een autoluwe binnenstad. Nu parkeren velen nog op straat, omdat dat op bepaalde uren gratis is. Daarnaast is het druk aan de randen van parkeerzones, want ja, 'we zijn nu eenmaal Hollanders', aldus Jos de Wit van het CDA. "Binnenstadbewoners kunnen vervolgens hun auto niet meer kwijt", zegt Koehorst.

Daarom besluit de gemeenteraad voortaan ook de eerste parkeervergunning voor binnenstadbewoners gratis te maken. Om meer parkeerders naar de garage te lokken, worden bovendien de zogenoemde venstertijden - oftewel: wanneer je moet betalen - gelijkgetrokken voor betaald parkeren in de garage en op straat. Het nieuwe parkeerbeleid kost de gemeente jaarlijks 300 duizend euro.

BEZUINIGINGEN

En dat lijkt de reden dat het voorstel van het college uiteindelijk maar een nipte meerderheid haalt met één stem verschil. "Het invoeren van gratis vergunningen in tijden van bezuinigingen; wij kunnen het niet uitleggen", zegt bijvoorbeeld Hans Lappee van GroenLinks. De partij geeft het geld liever uit aan groenbeheer.

Ook Lijst Willems, SDIJ, D66 en ChristenUnie zijn kritisch. "Denk alleen al aan de jeugdzorg", klinkt er. "Hoe kunnen we hiermee instemmen als we alle zeilen moeten bijzetten voor een sluitende begroting?" Stimuleer de fiets en laat de gebruiker betalen, zo is de gedachte. Het besluit is volgens hen - in deze 'moeilijke tijden' - financieel onverantwoord.

Wethouder Foekema beaamt dat IJsselstein in zwaar weer verkeert als het gaat om geld. "Maar we moeten iets doen", zegt hij. Het CDA werpt hem voor de voeten dat het geld ook naar het Fulcotheater kan, dat meer subsidie wil. "Straks kun je gratis parkeren onder een leeg theater", zegt Jos de Wit. De wethouder reageert: "U bent bang voor een leeg theater; ik voor een lege stad."

P-WOORD

Parkeren is al jaren een heikele kwestie in IJsselstein. Ook dit keer duurt het debat over parkeren uiteindelijk bijna twee uur. Jos de Wit van het CDA durft het 'P-woord' al bijna niet meer uit te spreken. Maar ook na dit besluit gaat het dossier Parkeren in IJsselstein nog niet dicht. De VVD dringt aan op een evaluatie om de effecten van gratis parkeren volgend jaar te meten. De andere partijen sluiten zich daar unaniem bij aan. Kortom: wordt vervolgd.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht