UStad UStad UStad UStad

Noodklok over onveilige brug naar Lage Weide: "We kunnen niet tot 2030 wachten"

1/3
UTRECHT - Bedrijventerrein Lage Weide luidt de noodklok. In een brief gericht aan het college van B&W in Utrecht laat Werkstichting Parkmanagement Lage Weide, een organisatie die zich inzet voor het bedrijventerrein, weten dat de Demkaspoorbrug nodig aangepakt moet worden. Gebruikers voelen zich meer dan eens onveilig.

De stichting reageert daarmee op een raadsbrief van de gemeente, waarin staat dat onderzocht gaat worden welke bruggen in de stad aan een opknapbeurt toe zijn. Ook bekijkt de gemeente de mogelijkheden om nieuwe fiets- en voetgangersbruggen te plaatsen.

GEBREKEN

Als het aan de stichting ligt, staat de Demkabrug bovenaan het lijstje. De Demkabrug is een spoorbrug met aan de zijkant een smal fietspad. Fietsers voelen zich daar onveilig, zo zegt de stichting in hun brief, waarin wat zaken worden opgesomd. Zo zit er tussen het fietspad en de brug een open ruimte. De brug is ook vrij smal, waardoor het passeren van tegenliggers nauwelijks mogelijk is. Ook zou de (lage) reling niet stevig zijn, waardoor die regelmatig is losgehaald.

"Al die problemen zorgen ervoor dat mensen liever niet op de fiets naar Lage Weide gaan", zegt Roeland Tameling van de stichting, "dus dan is er meer autoverkeer. Terwijl de gemeente Utrecht juist wil dat mensen vaker de fiets pakken."

Tekst gaat verder onder de foto.

 Passeren is lastig voor tegenliggers. Passeren is lastig voor tegenliggers. | Foto: RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

Bedrijventerrein Lage Weide is een van de grootste industrieterreinen van Midden-Nederland en goed voor duizenden banen. De bereikbaarheid laat echter wat te wensen over, vinden ondernemers die van het terrein gebruik maken. Zij ondervinden dat zelfs bij sollicitaties, zo meent de stichting. Sommige potentiėle werknemers haken toch af omdat ze het terrein niet goed en/of veilig genoeg kunnen bereiken. Op het terrein staat sinds september ook een MBO faculteit.

AMBITIE

"Lage Weide wil de MBO-campus van Utrecht te worden", aldus Tameling. Ook wordt er groei in de logistieke sector en de stadsdistributie verwacht. Daarom is het volgens de stichting belangrijk dat de brug veiliger wordt gemaakt. "Je wil al die studenten, maar ook werknemers natuurlijk op de fiets deze kant op krijgen. We hebben met de ondernemers een paar structurele voorstellen gedaan die we met de wethouder willen bespreken. We willen de groene motor van Utrecht worden, maar daarvoor zijn wel ontwikkelingen nodig."

Tekst gaat verder onder de foto.

 De toegangswegen zijn ook te smal. De toegangswegen zijn ook te smal. | Foto: RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

De noodklok luidt nu, omdat de gemeente dan wel stįrt met een onderzoek, maar waarschijnlijk pas rond 2030 echt gaat bouwen. Dat duurt de stichting te lang. "We kunnen hier niet nog elf jaar op wachten", zegt Tameling. "Natuurlijk moet er goed onderzoek worden gedaan, maar het is geen raketwetenschap, maar praktische maatregelen die je volgens mij vrij snel op kunt pakken."

Naast de Demkabrug staan er nog meer verbindingen op het verlanglijstje. Zo moet er ook een fietspad en oversteek aangelegd worden over de A2 bij de Zonnebaan/Zuilense Ring. Dat om de reistijd te verkorten en bereikbaarheid te verbeteren tussen Leidsche Rijn en Lage Weide. Daarnaast moet de reistijd vanuit overvecht gehalveerd worden zegt de stichting. Dat kan met de bouw van een extra fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, de Anton Geesinkburg.

GEMEENTE

De gemeente laat in een schriftelijke reactie weten over de kwestie in gesprek te zijn met de ondernemers op de Lage Weide. "De drie genoemde verbindingen staan ook op ons wensenlijstje, maar we willen meer dan op dit moment haalbaar is met het budget van 46 miljoen euro. We onderzoeken daarom momenteel een lijst van 35 verbindingen om te zien welke vijf ą tien het meest urgent zijn om te realiseren. De drie genoemde verbindingen staan ook op deze lijst. We verwachten begin 2020 meer duidelijkheid over welke projecten het meest urgent zijn.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht