Utrecht wil gevaarlijke 't Goylaan aanpassen voor 1,2 miljoen euro

UTRECHT - Het voorrangsplein uitrekken en daarmee groter maken, duidelijker aangeven wie waar voorrang heeft en verhoogde fietspaden. Met deze aanpassingen wil de gemeente Utrecht de beruchte 't Goylaan in Utrecht aanpassen om de verkeersveiligheid te vergroten. Kosten: 1,2 miljoen euro. "Exclusief btw", aldus de gemeente.
De 't Goylaan werd in 2017 ingrijpend veranderd en ging van een vierbaansweg naar een tweebaans stadsboulevard. Ter vervanging van de verkeerslichten bij de kruising met de Constant Erzeijstraat, werd een voorrangsplein aangelegd. Een soort rotonde, maar dan met voorrang voor het verkeer dat op 't Goylaan rijdt.
De huidige situatie op 't Goylaan
De huidige situatie op 't Goylaan © Gemeente Utrecht
De situatie bleek voor veel weggebruikers verwarrend. Omwonenden zeggen dat er geregeld ongelukken en bijna-ongelukken gebeuren. In een peiling van de regionale omroepen naar onveilige wegen, eindigde de 't Goylaan landelijk op de derde plaats. Verantwoordelijk wethouder Van Hooijdonk zei eerder dit jaar dat veel mensen blij zijn met de nieuwe 't Goylaan, maar dat er wel wat moest gebeuren aan de straat.

BOMEN EN PARKEERVAKKEN OPGEOFFERD

De meest in het oog springende aanpassing die wordt voorgesteld is om de vorm van het voorrangsplein aan te passen. Het idee is dat de situatie veiliger wordt als het plein wordt 'uitgerekt'.
Daar kleven ook nadelen aan, schrijft het college in een brief aan de raad. Zo moeten daar drie tot vijf bomen voor sneuvelen en worden parkeervakken opgeofferd. Daarnaast moeten fietsers en bussen die uit de zijstraten 't Goylaan oprijden iets verder van de kruising de oversteek maken.

DOORSTROMING VERBETEREN

De gemeente heeft ook gekeken naar de doorstroming van het verkeer en gaat experimenten met de verkeersregelinstallatie bij de Linschotensingel. De verkeersregelinstallatie zal eind dit jaar uitgezet worden om te kijken wat voor gevolgen dat heeft voor het verkeer op 't Goylaan. Als dit een succes is, wordt het systeem definitief uitgezet.
Ook wordt gekeken naar het functioneren van de doseerlichten bij het voorrangsplein. Die zouden nu nog wel eens 's nachts onnodig in werking treden.

FIETSERS

Begin dit jaar is er al pijlmarkering aangebracht voor de fietsers. De gemeente wil daarnaast de fietspaden verhoogd aanleggen als het voorrangsplein wordt aangepakt. Er moet nog wel gekeken worden naar de drempels op het plein en wat de gevolgen daarvan zijn voor bijvoorbeeld OV-reizigers en de nood- en hulpdiensten.
Volgens de gemeente is de afgelopen tijd al met direct betrokken omwonenden en de politie gesproken over de aanpassingen en was hun reactie positief. Op 30 oktober is er nog een bewonersavond om de plannen te bespreken met mensen uit de buurt. Daarna worden de plannen verder uitgewerkt. Utrecht wil in de meivakantie en zomervakantie van 2020 gebruiken om het voorrangsplein aan te passen.
De totale operatie kost volgens de gemeente 1,2 miljoen euro.