"Uithoflijn gaat zo snel mogelijk iedere 5 minuten rijden"

UTRECHT - De Uithoflijn in Utrecht gaat in december zes keer per uur per richting rijden. In de loop van volgend jaar moet dat zo snel mogelijk worden opgeschaald tot 12 keer per uur per richting. Mocht de tram niet voldoende kunnen rijden, dan wordt er een speciale bus ingezet als alternatief. Dat is gisteren bekend gemaakt tijdens een informatiebijeenkomst voor gemeenteraadsleden en collega's van de provincie.
16 december moeten de eerste studenten en wetenschappers per met tramlijn 22 van Utrecht Centraal naar het Science Park kunnen reizen. Maar voor die tijd wordt er nog flink getest, aldus een woordvoerder van de Uithoflijn. Mochten die tests goed verlopen, dan kan de frequentie hoger uitvallen.
De Uithoflijn gaat ervan uit dat 12 ritten per uur per richting genoeg is om te voldoen aan de vraag. Als de trams nog niet voldoende blijken, dan wordt tijdelijk buslijn 26 in het leven geroepen. Die stopt vanaf Utrecht Centraal voor het eerst bij de Galgenwaard, om vervolgens alle haltes op Utrecht Science Park aan te doen. Een andere mogelijke maatregel is het inzetten van langere trams.

OPLUCHTING

VVD-raadslid Marijn de Pagter mocht bij de bijeenkomst gisteren voor het eerst zelf in een rijdende tram mocht plaatsnemen. "Daarna zijn we door de ambtenaren en wethouder Lot van Hooijdonk bijgepraat. Het voelde wel als een opluchting om in een rijdende tram te zitten, maar we zijn er nog niet. Volgens de wethouder gaat de tram in december rijden, maar wat ons betreft is het: eerst zien, dan geloven."
De Pagter blikt ook nog even terug op het menig maal vertraagde proces rond de Uithoflijn. "Oorspronkelijk zou die tram in juli 2018 gaan rijden. Het hele dossier is een nachtmerrie, die hopelijk eind dit jaar voorbij is. Het heeft uiteindelijk 84 miljoen euro meer gekost dan gepland. In totaal een half miljard, dus het is een van de duurste tramlijnen van de wereld."