UStad UStad UStad UStad

Klachtenregen over leerlingenvervoer in Utrecht: "Het is om krankzinnig van te worden"

UTRECHT - Bij het leerlingenvervoer in Utrecht spelen bij de start van het schooljaar grote problemen. De nieuwe vervoerder Willemsen de Koning heeft te weinig (ervaren) chauffeurs. Leerlingen zijn daardoor niet of te laat opgehaald van huis of school. Ook zijn er geen kennismakingsgesprekken geweest met chauffeurs en zijn er te weinig vertrouwde gezichten, terwijl regelmaat voor deze groep kwetsbare kinderen juist erg belangrijk is.

Alleen al in de eerste week van dit schooljaar heeft de gemeente 110 klachten ontvangen over het leerlingenvervoer. Ook bij RTV Utrecht hebben ontevreden ouders zich gemeld. Zo zegt een moeder dat haar kind nog geen dag op tijd op school is gekomen, gisteren zelfs pas om 10.00 uur. "Het is echt om krankzinnig van te worden".

ERVARINGEN VAN OUDERS

Prina Blankenberg uit Vleuterweide heeft ook slechte ervaringen. Haar zoontje Hero van 9 jaar zit op de RafaŽlschool in Kanaleneiland. "Elke ochtend en middag hebben we weer met een andere chauffeur te maken. Onze zoon praat niet, dus het voelt voor ons erg onveilig als we niet eerst hebben kennis hebben gemaakt en met de chauffeur over Hero hebben gesproken."

Ook hadden de ouders van Hero te maken met een chauffeur die met een open raampje reed, terwijl ze hadden gezegd dat ze dit niet wilden omdat hun zoon dan zijn armen naar buiten kan steken. "Mijn man is nog achter de bus aangerend om het te zeggen. De chauffeur leek het voertuig niet goed te kennen. Of het kinderslot erop zat, wist hij niet."

Simone Kruiswijk heeft ook de ervaring dat er elke dag een andere chauffeur is. Haar dochter Jasmijn (8) moet ook naar de RafaŽlschool. 's Morgens gaat allemaal nog wel goed op schema, maar 's middags niet. Mijn dochter is om 14.15 uur uit en moet dan vaak een half uur wachten voordat de bus er is. Vorig jaar was dat niet zo toen Connexxion nog het vervoer deed."

Een andere moeder vertelt RTV Utrecht over haar autistische zoon Yano (16). "Hij had elke dag een andere chauffeur en stapte niet meer in. Ik heb hem een paar dagen thuis gehouden."

Moeder Marry neemt het juist op voor vervoerder Willemsen de Koning. Ze heeft juist goede ervaringen te hebben met het bedrijf, al is dat wel buiten de gemeente Utrecht. "Mijn zoon moet van De Kristal in Maarssenbroek naar Westbroek. Hij wordt door een lieve vaste chauffeur opgehaald van school en kan niets anders dan vol lof over hun praten."

Dit is een zeer onwenselijke situatie"
Wethouder Klein

REACTIE GEMEENTE

"Dit is een zeer onwenselijke situatie die we snel ten goede willen veranderen", stelt wethouder Klein. Volgens de gemeente zijn er onvoldoende mensen die in het leerlingenvervoer willen werken. Daarom is bij de aanbesteding ook veel aandacht besteed aan de arbeidsvoorwaarden en is de afgelopen maanden intensief geworven om nieuwe chauffeurs aan te trekken. "Dit is gelukt, maar we zien dat te veel chauffeurs alsnog kiezen voor ander werk, waardoor er een tekort ontstaat", aldus de wethouder. "Daarnaast vergt de opleiding van deze chauffeurs tijd. Deze nieuwe chauffeurs hebben beduidend minder ervaring met de Utrechtse situatie waardoor zij langer doen over de routes."

Wethouder Klein laat weten dat er tijdelijk onderaannemers worden ingehuurd om de problemen op te lossen. "Gezien de huidige situatie is het helaas niet te voorkomen dat het de komende drie ŗ vier weken op een aantal routes onrustig blijft", laat ze weten aan de gemeenteraad. De wethouder zegt ernaar te streven dat de leerlingen "zo snel mogelijk tijdig en met een vertrouwd gezicht vervoerd worden". Vanuit zowel de gemeente als Willemsen de Koning worden extra medewerkers ingezet om ouders te informeren en klachten af te handelen.

Willemen de Koning verzorgt het vervoer van 850 scholieren in Utrecht. Het bedrijf won de aanbesteding april dit jaar nadat het contract van Connexxion na vier jaar afliep. Uitgangspunt bij het kiezen voor een nieuwe vervoerder was het verbeteren van de kwaliteit van de reis voor de leerling en de chauffeur, het gebruik van alternatieve brandstoffen of aandrijving en een goede prijs-kwaliteit verhouding.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht