Wethouder Utrecht over 'onveilig' kruispunt: "Veel mensen blij met nieuwe 't Goylaan"

© RTV Utrecht
UTRECHT - Wethouder Lot van Hooijdonk van Utrecht is nog altijd blij met het ontwerp van de 't Goylaan in de wijk Hoograven. De straat staat bovenaan de lijst met onveilige wegen in de verkeerspeiling die RTV Utrecht in april deed. Verreweg de meeste meldingen en stemmen gingen naar de hagelnieuwe Stadsboulevard. Toch weet Van Hooijdonk dat er ook mensen zijn die positief zijn over de veranderingen die twee jaar geleden zijn doorgevoerd.
De 't Goylaan kreeg dertien meldingen en liefst 624 stemmen in de peiling, die tegelijkertijd ook door andere regionale omroepen werd gehouden. Daarmee staat de laan zelfs landelijk nog op nummer drie. Met name de kruising met de Constant Erzeijstraat kan op veel kritiek rekenen.
De uitslag is opvallend want twee jaar geleden is de hele 't Goylaan opnieuw ingericht. Het was een doorgaande weg met vier rijstroken. Inmiddels is er meer groen, meer bomen en is het aantal rijstroken teruggebracht naar twee. Het ziet er groen en aantrekkelijk uit, maar veel verkeersdeelnemers klagen dat ze regelmatig vast staan op de toevoerwegen naar de 't Goylaan.
Bij deze kruising heb je alleen al in de eerste vijf meter vier keer een conflictmoment. Je weet niet waar je kijken moet.
Buurtbewoner Arjan Sammani

STADSBOULEVARD

De laan is een voorbeeldweg voor de gemeente. Ook andere vierbaanswegen moeten omgebouwd worden tot tweebaans stadsboulevards. Om het verkeer niet helemaal vast te laten lopen zijn er dan creatieve oplossingen nodig. Daarom zijn de verkeerslichten op de kruising met de Constant Erzeijstraat vervangen door een soort rotonde, die geen rotonde is. En daar zit de pijn. Het ding wordt als levensgevaarlijk ervaren.
Buurtbewoner Arjan Sammani gebruikt de kruising te voet, op de fiets, op de motor en met de auto. In alle gevallen vindt hij dat het kruispunt er een stuk gevaarlijker op is geworden. "De kruising vroeger, met verkeerslichten, was een stuk veiliger. Het was veel inzichtelijker en veel makkelijker."
Midden op de 't Goylaan ligt tegenwoordig een kruising die ten onrechte vaak voor rotonde wordt aangezien.
Midden op de 't Goylaan ligt tegenwoordig een kruising die ten onrechte vaak voor rotonde wordt aangezien. © RTV Utrecht
Sammani is met name ontevreden over de rotonde die geen rotonde is. "Bij een normale rotonde kom je vier keer in een situatie met een mogelijk conflict, namelijk waar je verkeer uit een andere richting tegenkomt. Bij deze kruising heb je alleen al in de eerste vijf meter vier keer een conflictmoment. Je weet niet waar je kijken moet als verkeersdeelnemer."
Ik weet echt dat er mensen in de buurt zijn die er blij mee zijn en die zich een stuk minder zorgen maken.
Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk

ONDERZOEK

De problemen met de kruising zijn al langer bekend bij de gemeente. Een bureau deed onderzoek en er ligt inmiddels een plan ter verbetering. Toch is wethouder Lot van Hooijdonk niet ontevreden over de nieuwe 't Goylaan. De herindeling kan rekenen op veel steun uit de buurt, zegt ze. "Ik weet dat er blijvend aandacht is van heel veel mensen ook hier uit de buurt voor deze plek, die zich zorgen maken over deze plek. En tegelijkertijd weet ik ook echt dat er mensen in de buurt zijn die er blij mee zijn en die zich een stuk minder zorgen maken."
De wethouder zegt dat de eerste veranderingen al zijn doorgevoerd. Zo is de belijning op de rotonde veranderd. Dat was snel te realiseren. Op de langere termijn worden er meer ingrijpende veranderingen aangebracht. Die moeten het voor verkeersdeelnemers duidelijker maken wie er voorrang heeft. Volgens de wethouder komt de doorstroming niet in het geding door de maatregelen.

MAXIMALE SNELHEID

Ook buurtbewoner Sammani heeft een voorstel: "Ik ben arts en ik weet dat je bij een ongeval bij een maximale snelheid van 50 kilometer per uur ernstig letsel kan oplopen als voetganger en als fietser. Wanneer je de maximum snelheid verlaagt naar 30 kilometer per uur is de kans op ernstig letsel vele malen kleiner."
RTV Utrecht deed in april onderzoek naar onveilige wegen in Midden-Nederland. Dat leverde in de hele provincie meer dan 20.000 reacties op. Meer verhalen uit het Meldpunt Onveilig Verkeer vindt u in ons dossier.
Modelweg 't Goylaan krijgt meeste klachten in Meldpunt Onveilig Verkeer