"Het openbaar vervoer loopt vast als we zo doorgaan"
PROVINCIE UTRECHT - Reizigersvereniging Rover is blij met de plannen voor de verbetering van het openbaar vervoer in Utrecht. Gemeente en provincie willen onder meer een tweede intercitystation om de stad ook in de toekomst goed bereikbaar te houden.
"We zijn blij met elke cent die naar het openbaar vervoer gaat en niet in verbreding van rijkswegen wordt gestopt", zegt Aldo Markus van Rover. "Het openbaar vervoer loopt vast als we op deze manier doorgaan."
NATIONAAL BELANG
Utrecht wordt steeds drukker. Naar verwachting heeft de stad 433.000 inwoners in 2040. Nu zijn dat er 340.000. Om ervoor te zorgen dat de mobiliteit in Utrecht in 2040 nog voldoet, hebben de gemeente en de provincie een rapport opgesteld. Een onderdeel is het ontlasten van station Utrecht Centraal door hubs op te zetten, zodat niet alle reizigers via Utrecht Centraal hoeven te reizen. Ook zou er een tweede intercitystation moeten komen en een snelbusbaan of tramlijn. Omdat de bereikbaarheid van 'draaischijf' Utrecht van nationaal belang is, aldus gemeente en provincie, vragen zij het Rijk om een miljardeninvestering.
Rover is enthousiast over de plannen. "Met zo'n ring van hubs om Utrecht Centraal heen kun je reizigers afvangen en wordt het minder druk op het centraal station. Belangrijk is dan wel dat er goede voorzieningen worden getroffen om alle stations bereikbaar te houden. Denk aan fietsparkeergarages. En vergeet de mensen die slecht ter been zijn niet, dus laat niet alle buslijnen uit wijken verdwijnen."
TWEEDE INTERCITYSTATION
Een aantal stations wordt genoemd als mogelijke tweede intercitystation. Onder meer Bunnik, Driebergen Zeist en Bilthoven zouden kanshebbers zijn. "Het zou op meerdere plekken kunnen", zegt directeur Jacco Buisman van ingenieursbureau Movares. "Ook Lunetten en Westraven worden genoemd. Je moet goed onderzoeken waar zo'n station moet komen en je moet 'm ook goed ontwerpen."
Zo is station Bilthoven in z'n huidige vorm bijvoorbeeld niet geschikt als tweede intercitystation, stelt Buisman. "Bilthoven is niet berekend op het aantal reizigers dat een intercitystation moet verwerken. De kleinere stations kunnen we prima gebruiken als hubs en dan moeten we met elkaar goed kijken waar dat tweede intercitystation zou kunnen komen."