Miljardeninvestering ov Utrecht nodig: "We zijn al tamelijk laat"

© RTV Utrecht
UTRECHT - Utrecht wil een tweede intercitystation en een snelbusbaan of tramlijn om de stadsregio heen om de snelle bevolkingsgroei aan te kunnen. Het is van nationaal belang, zeggen de gemeente en provincie, om de draaischijf van Nederland draaiende te houden. 
De provincie en gemeente Utrecht vragen het Rijk om een miljardeninvestering om de bereikbaarheid te garanderen. Dat staat in het programma Programma U Ned: 'Voor bereikbare, gezonde groei in de Metropoolregio Utrecht.' Volgens de gemeente moet er snel iets gebeuren. "Het is al tamelijk laat", zegt verkeerswethouder Van Hooijdonk. "We zijn al sinds 2010 met het Rijk in overleg. We hebben al 8 jaar verloren."
"Voor de mobiliteit in de stedelijke regio hebben we met name op het gebied van openbaar vervoer nog een flinke slag te slaan", vertelt gedeputeerde Dennis Straat van de Provincie Utrecht.
Als er iets gebeurt op CS, ligt gelijk het hele land plat.
Gedeputeerde Straat
"Het is niet dat het slecht gaat met het ov, maar de combinatie van stedelijke groei en een stijging in het aantal mensen dat hier wil wonen en werken, zorgt voor veel extra vekeer. Dat willen we het liefst faciliteren met openbaar vervoer, maar daarvoor moeten we uitbreiden", aldus Straat. Van Hooijdonk: "Er is hier de afgelopen decennia niet fors geïnvesteerd in regionale ov, we doen alles met bussen."

UTRECHT CENTRAAL

Station Utrecht Centraal is nu al het drukste station van Nederland. Volgens de gemeente en provincie is ingrijpen noodzakelijk. Naar verwachting heeft de stad 433.000 inwoners in 2040, nu zijn dat er 340.000. Ook de inwonersaantallen in de regio groeien snel.
Volgens Straat is Utrecht Centraal Station daardoor kwetsbaar. "Als er iets gebeurt op CS, ligt gelijk het hele land plat. Het zou dus enorm schelen als reizigers die in Utrecht moeten zijn niet per se via Utrecht CS hoeven te reizen."
"Dat kan alleen als we mobiliteitssysteem anders gaan inrichten", zegt Van Hooijdonk. "Het is voor ons van heel groot belang dat we zoveel mogelijk van die reizigers kunnen laten fietsen en gebruik kunnen laten maken van openbaar vervoer. En daarvoor is het belangrijk dat we al die woningen en werkplekken gaan organiseren rond openbaar vervoerknooppunten en in Utrecht hebben we maar een groot vervoerknooppunt. Dus dat moeten we gaan veranderen."
Als de Uithoflijn open gaat, is het gelijk de drukste tramlijn van Nederland.
Wethouder Van Hooijdonk

ZUIDEN EN OOSTEN

De intiatiefnemers denken aan een ov-ring rond de stad, zodat mensen op kleinere stations kunnen uitstappen en met goed openbaar vervoer verder kunnen reizen naar hun bestemming. Van Hooijdonk zou het liefst willen beginnen ten zuiden en oosten van de stad. In het zuiden komen duizende nieuwe woningen langs het Merwedekanaal en in het oosten ligt de Uithof dat alleen maar verder groeit. 
Utrecht is al bezig met de aanleg van een Uithof-tramlijn naar De Uithof. De aanleg is vertraagd en wordt veel duurder dan verwacht. (Meer daarover in onze tijdlijn.) "Als de Uithoflijn open gaat, is het gelijk de drukste tramlijn van Nederland", zegt Van Hooijdonk. "Dat is een symbool van het achterstallig onderhoud van het ov-systeem in Utrecht. We moeten daarin investeren."
Van Hooijdonk: "Dit is concept, het zijn geen uitgewerkte plannen, maar een model waarin we denken. We gaan met NS en regiogemeenten en Rijk bekijken welke knooppunten we eerst gaan ontwikkelen."