Dikke onvoldoende voor herinrichting 't Goylaan

UTRECHT - Meer files, ongelukken en huftergedrag. Dat zijn de belangrijkste klachten over de heringerichte 't Goylaan in Utrecht. Anderhalf jaar na de oplevering is de verkeersader nog steeds regelmatig onderwerp van discussie en frustratie. Daarom besloot buurtbewoonster Tanja Leijs een enquête te houden. Het resultaat is niet mals: gemiddeld krijgt de zogenoemde stadsboulevard een 4,4.
"De gemeente Utrecht en wethouder Lot van Hooijdonk noemen de nieuwe 't Goylaan een succes en gebruiken het als voorbeeld voor andere projecten in de stad", stelt Leijs. "Maar als je op Facebook en Twitter de berichten bekijkt lijken de meeste mensen deze mening niet te delen. Toch is er ook een groep mensen die zegt dat deze negativiteit niet de mening is van de meerderheid."
Leijs wilde met haar enquête onder meer achterhalen waarom er een groot verschil is tussen de positieve en negatieve groepen, wat de positieve punten zijn en wat de pijnpunten.

LEVENSGEVAARLIJK

Uiteindelijk vulden 1012 personen de enquête in. Zij geven de nieuwe weg gemiddeld een 4,4. Volgens 70 procent is de
achteruitgegaan en 67,7 procent vindt de veiligheid verslechterd. Vooral het voorrangsplein (ovonde), waar al meerdere
zijn gebeurd, moet het ontgelden.
"Het voorrangsplein biedt betere doorstroming als het niet te druk is, maar leidt in spits tot veel irritatie en gevaarlijke situaties", zegt een deelnemer aan de enquête. Ook wordt de ovonde 'verwarrend' en 'levensgevaarlijk' genoemd. "Er zit geen logica in en daardoor maak je fouten", zegt een deelnemer.

POSITIEF

Een groep van 23,8 procent geeft de heringerichte 't Goylaan een 7 of hoger. "Deze groep toont een aantal opvallende verschillen. Ze gebruiken 't Goylaan minder in de spits, minder met de auto en zetten luchtkwaliteit en groenvoorziening op hetzelfde niveau als doorstroming en veiligheid. Op vrijwel alle punten zijn ze positief over de herinrichting", aldus Leijs in haar analyse.

LUCHTKWALITEIT

De herinrichting van 't Goylaan is onderdeel van een groter plan van de gemeente om het autoverkeer in de stad te ontmoedigen en de luchtkwaliteit te verbeteren. De vierbaansweg is teruggebracht naar twee banen en er is een groenstrook in het midden aangelegd. Het plan stuitte meteen al op veel
, maar werd toch uitgevoerd. Deelnemers aan de enquête vragen zich af of de veranderingen inderdaad leiden tot schonere lucht en of daar cijfers van zijn.
In de enquête dragen deelnemers meerdere oplossingen aan om de weg te verbeteren. Leijs gaat ervoor zorgen dat de gemeente haar rapportage binnenkort in handen krijgen.
Het gehele onderzoek vind je in de link onder dit artikel.