ProRail wil weer agenten op het spoor

UTRECHT - ProRail wil dat er weer een speciale politie-eenheid komt voor de spoorwegen. Die spoorwegpolitie ging in 2013 op in de Nationale Politie. Maar volgens de Utrechtse spoorbeheerder laait het vandalisme op het spoor weer op en is specialisme nodig.
Vandaag blijkt dat er afgelopen jaar 649 incidenten zijn geweest op het spoor. Dat zijn er 50 meer dan vorig jaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om spullen die op de rails worden gegooid, graffiti en vernieling van overwegbomen.
ProRail-directeur Pier Eringa noemt het vandalisme levensgevaarlijk. Volgens hem leidt het tot vertragingen en kost het veel geld voor NS en ProRail. De spoorbeheerder heeft al camera's opgehangen om het vandalisme tegen te gaan. En er zijn 150 buitengewone opsporingsambtenaren ingezet.

HARDER AANPAKKEN

Maar er is meer nodig, zegt ProRail. Ook de politie en het Openbaar Ministerie moeten iets doen: "Alle criminaliteit en vandalisme rechtvaardigen dat er weer een soort spoorwegpolitie komt, om deze zaken harder aan te pakken dan nu gebeurt."
Eringa zegt dat criminaliteit rond het spoor heel specifieke kenmerken heeft en dat speciaal daarvoor toegeruste agenten beter daarop kunnen inspelen. "Dit is anders dan surveilleren in een wijk of op een snelweg. Het spoor vraagt om een specifieke aanpak."
De afgelopen jaren klonk herhaaldelijk de roep om de terugkeer van de spoorwegpolitie. Zo riepen vakbonden van treinpersoneel in 2015 na een reeks geweldsincidenten daartoe op. En ook bij de vorming van de Nationale Politie leverde het verdwijnen van de spoorwegpolitie tot kritiek.
Vandaag uitte ProRail ook kritiek op treinsurfers. Het bedrijf wil dat Youtube die gevaarlijke video's verwijderd.