U-OV wil één extra elektrische bus op lijn 1

UTRECHT - U-OV heeft geen spijt van de aanschaf van tien elektrische bussen van Ebusco. Dat zegt directeur Michel van den Munckhof, naar aanleiding van berichtgeving op RTV Utrecht.
Wel heeft Van den Munckhof spijt van het optimisme dat hij heeft geuit tijdens de presentatie van de bus. Wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Jacqueline Verbeek zeiden toen op voorspraak van U-OV dat lijn 1 in Utrecht op korte termijn helemaal elektrisch zou rijden. Maar dat is niet gelukt.

KLACHTENBUS

Onderzoek van
toonde aan dat 50 procent van de bussen aan het eind van de dag in de remise staat. Van den Munckhof: "In het begin hebben we een aantal keren gehad dat een accu onverwacht leeg liep. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als de accu onder de 20 procent capaciteit komt, moet de chauffeur terug naar de remise. Het klinkt gek, maar ook accu's moeten gefinetuned worden. Pas na een paar duizend kilometer werkt hij optimaal."
"Daarnaast blijkt dat de verwarming heel veel stroom verbruikt. Dat hebben we opgelost door de verwarming al aan te zetten als de bus nog aan de stekker staat. Als de chauffeur dan vertrekt, is de bus warm. Dat scheelt een stuk accu-capaciteit."
Eerder liet RTV Utrecht zien dat in andere steden er nauwelijks problemen zijn. Van den Munckhof vindt die vergelijking niet opgaan. "In Eindhoven hebben ze veel meer reserve-bussen, dus dan valt het minder snel op als er een bus uitvalt. Bovendien doen wij aan opportunity-chargen, dat wil zeggen dat onze bussen bij het eindpunt op de Vechtse Banen tussentijds worden bijgeladen. Dat gebeurt in Eindhoven niet."
In Venlo doen ze overigens wel aan opportunity chargen, en daar kennen ze de problemen met grote uitval ook niet.

EXTRA VOERTUIG

Voorheen reden er tien dieselbussen op lijn 1 in Utrecht. Door het drukke verkeer de afgelopen maanden blijkt dat niet meer voldoende, met tien bussen wordt de dienstregeling niet gehaald. Daarom zal er voor lijn 1 een elfde bus aangeschaft moeten worden, zegt Van den Munckhof.
De keus voor Ebusco was een hele bewuste. In de aanloop naar de aanschaf zijn vier fabrikanten uitgenodigd. Die hebben een proefbus geleverd. De chauffeurs van U-OV waren in grote meerderheid het meest enthousiast over Ebusco, met name vanwege het comfort en de rijeigenschappen. Daarnaast wordt het voertuig van Ebusco geleverd met de grootste batterij, waardoor het mogelijk moet zijn de bus de hele dag te laten rijden, met kort bijladen aan het eindpunt.
Het hele project met de tien elektrische bussen op lijn 1 heeft in totaal 4 miljoen euro extra gekost, driekwart daarvan was extra subsidie van de overheid.