Brunner: iedereen verplicht op scootmobielles.

AMERSFOORT - De laatste jaren is het aantal scootmobielen fors toegenomen. Door de vergrijzing, en ook doordat gemeenten ze moeten verstrekken volgens de wet.
Sinds 2005 is er volgens veiligheid.nl een continue stijging van het aantal ongevallen met scootmobielen. In 2016 belandden 1600 mensen op de spoedeisende hulp vanwege een ongeval met het voertuig.
Scootmobielen mogen in principe overal rijden maar moeten zich aanpassen aan het overige verkeer. Wat houdt dat in de praktijk in? En waarom gebeuren er toch aardig wat ongelukken? Edo zoekt deze week uit hoe het nou eigenlijk 'heurt', rijden met scootmobielen.

SCOOTMOBIELLES

Lise Brandsma is
en geeft onder andere scootmobielles. Die kun je nu al soms kriigen via sommige gemeenten en verzekeringen. Ze vertelt dat er meestal niet zoveel aan de hand is als mensen nog autorijden en dan overstappen naar de scootmobiel.
Maar dat is vaak niet het geval. Voordat mensen een scootmobiel aanvragen zijn ze vaak al lange tijd aan huis gekluisterd en deelname aan het verkeer helemaal ontwend, waardoor ze in de paniek kunnen schieten.
Het ontwerp van de scootmobielen werkt dan ook niet mee. De scootmobiel is zo gemaakt dat, als je van schrik in je handen knijpt in een reflex, je als het ware het gaspedaal meteen ook indrukt. Met alle gevolgen van dien.
Edo krijgt les en trekt vervolgens het Soesterkwartier in Amersfoort in om eens te peilen wat de ervaringen zijn van mensen met de scootmobiel. Zijn conclusie: "Het lijkt me een goed idee als mensen die scootmobiel gaan rijden meteen drie gratis lessen krijgen van hun gemeente. Als we dat zouden doen zou het een stuk rustiger zijn op de straat en in de winkel."
Brunner door de Bocht is dinsdag te zien op RTV Utrecht.

Brunner door de Bocht: Scootmobielen, gevaarlijker dan je zou denken